Related Posts with Thumbnails

Friday, October 31, 2008

SALAM PEPERIKSAAN...........

Peperiksaan akhir semester menjelang tiba, bahang semakin terasa dengan berbaki beberapa hari saja lagi, masing-masing mula sudah sibuk untuk persediaan menghadapi peperiksaan, setiap akhir semester, perkara ini pasti datang dan pergi, sebagai mahasiswa sudah menjadi lumrah kampus situasi begini, namum jadi dikesempatan ini ingin saya mengucapkan selamat menempuh peperiksaan akhir semester kepada seluruh mahasiswa Universiti Kebangsaan Malaysia. Jadikan peperiksaan yang bakal kita hadapi ini, adalah yang terbaik yang pernah kita tempuhi, gunakan masa yang ada ini untuk kita manfaat semaksima mungkin ruang yang ada. Kepada kawan2 terdekat terutama rakan serumah(RJ) sama-sama la kita ingat mengingati sahabat2 kita, tunjukkan kesungguhan kita untuk hadapi peperiksaan ini sepertimana kita lakukan perkara lain yang berkaitan yang pernah kita lakukan bersama sebelum ini. ingat kata2 motivasi yang berbunyi:

“BARANG SIAPA YANG BERUSAHA MAKA DIA AKAN BERJAYA”

Saya tidak pandai untuk memotivasikan orang kerana untuk diri sendiri rasa masih belum cukup dan banyak kekurangan, namun mungkin sedikit pesanan yang selalu dan biasa didengari kita semua, dan mungkin berdasarkan pengalaman yang sedikit semasa hampir dan semasa dalam peperiksaan, antaranya ialah:

• Ketahui Masa dan Tempat

Kita perlu mengetahui masa dan tempat peperiksaan, peralatan peperiksaan contoh alat2 tulis, kad matrik,IC dsb. Tepati masa, jangan terlalu awal dan jangan terlalu lewat. Elakkan berada di dalam keadaan tergesa-gesa kerana ia akan memberikan anda tekanan.

• Jangan berbincang berkenaan peperiksaan

Elakkan berbincang mengenai peperiksaan di minit terakhir untuk elakkan tekanan & kegelisahan. ingat apa yang telah baca sahaja.

• Rancang cara menjawab

Baca keseluruhan soalan secara ringkas, dapatkan gambaran soalan, tentukan fakta fakta penting di setiap soalan, tetapkan masa untuk setiap soalan, tentukan soalan mana hendak dijawab dahulu dsb.

Wujudkan keyakinan dalam diri

Yakinkan diri anda bahawa anda boleh berjaya tetapi salam masa yang sama terimalah apa yang mampu anda ingat pada masa itu. Gunakan sepenuh pengetahuan kita untuk menjawab tetapi jangan salahkan diri, jika gagal menjawab atau tidak tahu.

Relaks dan tumpukan perhatian

Jika tidak tahu menjawab sesuatu soalan, pergi ke soalan lain. Relaks dan tarik nafas perlahan-lahan dan tumpukan konsentrasi. Ia akan dapat mengurangkan tekanan anda. Tumpukan perhatian pada soalan,jangan buang masa dengan kerisauan yang merugikan anda.


Semua tip2 itu adalah semasa kita sudah habis menulang kaji dan semasa dalam dewan peperiksaan. ini adalah rekaan semata-mata, jangan ikut, jika cara anda adalah berlainan, ikut kesesuian masing-masing, ini berdasarkan apa yang saya biasa dengar dan mungkin sedikit pengalaman lepas.

Namun perkara yang penting ialah, dalam mana kita menjaga hubungan-hubungan tertentu antaranya ialah:

  • Hubungan dengan Allah
  • Hubungan dengan ibu bapa
  • Hubungan dengan rakan
  • Hubungan dengan orang sekeliling

Semua perkara diatas tidak perlu rasanya untuk saya hurai, tepuk dada tanya iman. Ingat kejayaan bukan hanya diukur kecermerlangan akademik sahaja, tetapi sebagai mahasiswa jauh lebih daripada itu dari segenap aspek kita perlu untuk cermerlang, ini yang perlu kita sedari. Jadi marilah sama-sama kita membina kejayaan untuk masa hadapan memberikan keyakinan meneruskan sisa-sisa kehidupan. Salam peperiksaan untuk semua, moga beroleh kejayaan.........

0 comments:

Modified by Blogger Tutorial

warna-warna pencerahan ©Template Nice Blue. Modified by Indian Monsters. Original created by http://ourblogtemplates.com Blogger Styles

TOP