Related Posts with Thumbnails

Wednesday, December 3, 2008

Mencari Erti Pengorbanan.....


Dalam kehidupan ini, setiap insan perlu dan semestinya melakukan pengorbanan. Ibu bapa bekorban membanting tulang empat kerat untuk memastikan anak-anak dapat kehidupan yang selesa. Para pendidik(aku juga bakal pendidik) jua perlu bekorban untuk memastikan anak watan mendapat didikan yang cemerlang. Alim ulamak perlu bekorban agar umat Islam mendapat cahaya pertunjuk yang benar. Pemimpin negara perlu bekorban agar rakyat terpelihara, negara aman dan harmoni.

Mulut berkata memang cukup senang, tapi melakukanya belum tentu semudah apa yang diperkatakan.

Mungkin, kita pernah mendengar cakap-cakap orang yang ingin, atau menyeru kepada melakukan pengorbanan seperti ini :

1) "sayang! abang sanggup bekorban apa saja untuk sayang, asal sayang menjadi isteri abang"... "Abang! jangan tinggalkan ayang, ayang sanggup buat apa saja asal kita dapat bersama sehidup semati"...

Wah!!! manis kata-kata orang bercintan-cintun.

2)"Rakyat juga perlu bekorban, bukan mengharap subsidi dari kerajaan jer, negara kita boleh bankrup kalau asyik bagi subsidi...Kerajaan dah banyak bekorban untuk rakyat, subsidi minyak, makanan, pendidikan, kesihatan dan lain-lain... rakyat juga kena ler bekorban..."... " ubah gaya hidup..."

emm... tekanan semasa untuk mewujudkan situasi menang-menang.

3)"lihat apa yang berlaku di Palestin, Lubnan, Iraq... apa pengorbanan kita untuk mereka? mereka saudara-mara seakidah, seagama dengan kita... tapi apa kita buat?... kita sibuk dengan harta dunia, kekayaan dunia, pangkat dunia, langsung tak fikir tentang umat islam yang ditindas... apa pengorbanan kita???... "

subhanaallah... takbir... Allahuakhbar!!!

Pengorbanan yang pertama, belum pasti keikhlasannya. bak kata orang tua-tua ada benarnya " itu ayat mula-mula memikat jer... orang lelaki biasalah takut-takut nanti, habis madu sepah dibuang"... kalau yang perempuannya pula bukan boleh percaya sangat, habis yang hendak dikikisnya, good bye lah jawapnya, silap-silap gaya pisau-pisau cukur pun dirembatnya..." - ini pengorbanan tahi minyak

Pengorbanan yang kedua, ada betul, kita perlu sama-sama bekorban. Hidup secara berjimat cermat. Ubah gaya hidup yang lebih sederhana. Tapi, persoalan yang timbul, kenapa pengorbanan yang diminta tidak seimbang, tidak wujud apa yang dikatakan menag-menang. Rakyat bekorban 80%, kerajaan bekorban 20 %. Ini tidak adil.

Pengorbanan yang ketiga membawa kita supaya insaf dan lebih kepada memberi kesedaran, namun hakikatnya, tidak semua yang melaungkan kata-kata semangat seperti itu mampu berjihad seperti apa yang berlaku secara realitinya di Iraq, Palestin, Lubnan dan lain-lainnya.

Nilai pengorbanan seorang muslim mukmin bukan dapat kita gambarkan dengan cerita dan tayangan. Namun pengorbanan itu dengan bukti dan pelaksanaan.

Pengorbanan menginfakkan diri, harta, dan sebagainya kepada perjuangan islam merupakan pengorbanan yang sangat berharga dan besar nilaiannya disisi Allah swt.

Almarhumah Zainab Al-Ghazali sebagai contoh tauladan yang boleh kita sanjungi dan hayati pengorbanannya dalam berjuang menegakkan islam. Keberanian, kecekalan, kekentalan, kekuatan beliau dalam menghadapi musuh rejim kepimpinan zalim mesir sangat hebat. Beliau di anggap perempuan yang setanding dengan 1000 lelaki. Pengorbanan yang beliau berikan untuk memastikan islam ditempat yang tinggi sukar untuk kita gambarkan dengan bacaan dan pendengaran. Realitinya kita perlu hadapi dan merasai, barulah kita akan dapat menghayati pengorbanan beliau.

Tokoh tanah air Malaysia yang juga tidak kurang hebat berjuang dan bekorban demi negara dan agama seperti Tok Janggut, Mat Kilau, Dol Said, Panglima Salleh dan lain-lain lagi.


Semua yang dinyatakan ini merupakan pengorbanan, kadang-kadang terfikir pengorbanan apa yang telah aku lakukan, fikir sejenak. Cari dan terus mencari tapi apa yang dikatakan betul-betul pengorbanan belum saya jumpai. Esok aku akan pulang ke kampung yang amat dirindui, mungkin untuk mencari apa itu pengorbanan sebagai seorang anak kepada ibu tercinta. Kepulangan dinanti-nanti tapi tidak pernah betul-betul menghargai, apakah pengorbanan aku sebagai seorang anak selama ini, sebagai abang kepada adik-adik pula bagaimana, sebagai anak muda untuk berbakti kepada masyarakat kampung pula bagaimana, semua itu perlu difikirkan, bila hendak balik kampung semua persoalan itu timbul dibenak kotak fikiran. Terlaksanakah semua yang aku fikirkan itu, itulah, semua merupakan sebahagian daripada tanggungjawab sebagai seorang muslim mukmin. Rupanya banyak lagi tanggungawab aku sebenarnya.


Aku tidak pasti apa yang aku tulis ini dapat menggambarkan apa itu pengorbanan yang sejati. Sempena Hari Raya Kubra(eidul adha) yang bakal menjelang tiba sama-samalah kita mencari erti pengorbanan yang sebenar dalam hidup kita. Ingat Hari Raya Haji ini merupakan perayaan yang diaulakan berbanding Raya Puasa, kita disunatkan bertakbir dan bertahmid selama empat hari berbanding Eidul Fitri hanya sehari lebih sahaja kita disunatkan. Tetapi masyarakat kita sebaliknya. Mungkin kita perlu berubah dari adat kepada ibadat. Berhadapan dengan realiti tidak semudah kita berteori…….

Hakikatnya, pengorbanan untuk Islam ini bukan suatu perkara yang mudah untuk dilaksanankan. Namun latihan, pentarbiyahan perlu dibentuk agar andai suatu hari nanti kita dituntut melakukan apa-apa jenis pengorbanan pun kita mampu melaksanakan dengan baik dan hati yang terbuka. Takbir!!! Coretan terakhir sebelum pulang ke kampung.......

Waallahua'lam..

0 comments:

Modified by Blogger Tutorial

warna-warna pencerahan ©Template Nice Blue. Modified by Indian Monsters. Original created by http://ourblogtemplates.com Blogger Styles

TOP