Related Posts with Thumbnails

Tuesday, January 6, 2009

Fokus dan Tumpuan Mahasiswa....

Bahang Pilihanraya Kampus semakin terasa kehangatan, tumpuan mahasiswa mula memberi fokus kepada perkara yang berlaku di keadaan sekeliling, yang pastinya akan berlaku satu pertembungan yang hebat antara dua pihak, satu pihak ternyata dari corak pemikiran mahasiswa sendiri yang mencatur dan satu pihak lagi pula yang sentiasa dicatur. Mungkin istilah yang sesuai digunakan ialah calon mahasiswa vs calon sistem. Bagi penggerak mahasiswa saat-saat begini menghadapi tekanan yang cukup tinggi dalam merialisasikan matlamat dari mahasiwa. Tekanan dari pihak pentadbiran universiti yang sentiasa dan tidak putus-putus bertandang, namun in semua bukan dijadikan alas an kepada penggerak mahasiwa. Bergerak seperti air walaupun dihalang tetap teruskan juga, jika semakin tinggi pengghalang maka natijah akan diterima juga semakin tinggi kerana kekuatan yang dikumpulkan ke tahap maksima. Begitulah ibarat para pejuang mahasiswa. Teringat kata-kata Prof Dato` Dr Syamsul Amri kepada bakal calon semasa bengkel calon yang lepas, penggerak mahasiswa perlu berfikir di luar kotak, apa yang menarik bagaimana perkataan “Banana Kick” iaitu skill yang digunakan lagenda bola sepak PELE suatu ketika dahulu, perkataan ini digunakan kepada pejuang mahasiswa sebagai simbolik untuk kembali menggugat.

Mungkin pada ketika dan saat ini tumpuan politik Negara tertumpu ke satu arah kepada pilihanraya kecil Parlimen Kuala Terangganu, pelbagai bacaan politik ditafsirkan, mungkin punyai signifikan yang tersendiri. Namun fokus yang kepada mahasiswa ialah pilihanraya kampus yang akan berlangsung tidak lama lagi. Seharusnya mahasiswa sebagai masyarakat yang punyai daya intelektual yang tinggi dan dipandang hormat masyarakat luar tahu menilai sejauh mana pentingnya pemilihan pemimpin yang akan dilantik dan tahu betapa penting dan bernilainya pilihanraya kampus kepada mereka. Cukup dan sudahlah pelbagai gelaran yang negatif diberikan kepada mahasiswa lembab, mandom, lemah, tidak menggugat, tidak mengancam dan pelbagai lagi. Maka seharusnya mahasiswa berani untuk merobah kembali menggugat agar kehadiran mahasiswa dirasai dan setiap pandangan yang berikan dirai pelbagai pihak.

Kepada seluruh masyarakat kampus khusus kepada kampus UKM sedarilah anda sebagai mahasiswa, cerminan pemimpin masa hadapan, jika masih ramai lagi meneruskan sikap ketidakpedulisme maka ramailah pemimpin masa hadapan tidak punyai daya keprihatinan yang tinggi, kredebiliti sentiasa diragui. Maka saat dan ketika inilah menjadi medan terbaik dalam melangkah satu tapak kehadapan. Pilihanraya kampus menjadi keutamaan. Ayuh sedarlah wahai mahasiswa tentang erti dan nilai diri sendiri. Beranilah untuk berubah!!!!

0 comments:

Modified by Blogger Tutorial

warna-warna pencerahan ©Template Nice Blue. Modified by Indian Monsters. Original created by http://ourblogtemplates.com Blogger Styles

TOP