Related Posts with Thumbnails

Sunday, January 25, 2009

MENGGUNUNG TINGGI TANGGUNGJAWAB PERLU DIPIKUL....


Setelah lama tidak menulis dalam ruangan maya ini, banyak perkara yang berlaku sepanjang masa ini tetapi tidak dapat dicoretkan disini untuk berkongsi bersama, bukan tak sempat nak menulis, banyak masa yang terluang sebenarnya tapi “mood” untuk menulis tu tak datang, lebih suka melihat dan memerhati. Lagi satu tak pandai mengolah ayat jadi bombastik. Pada ketika ini, ketegangan di GAZA semakin reda sekarang setelah hampir sebulan tentera Israel mengganas, menyaksikan ribuan yang terkorban, dan ramai yang cedera. Inilah satu kezaliman yang paling dasyat pernah berlaku. Keadaan GAZA ibarat penjara terbesar didunia, semua bantuan penyelamat disekat. Betullah janji Allah dalam al-quran yang berulang kali menyebut tentang kejahatan dan kedegilan kaum yahudi laknatullah. Sama-samalah kita menyumbang untuk kebangkitan Islam. Tidak terniat untuk menghurai tentang isu Palestin pada kali ini tetapi perkara inilah yang selalu terlintas di benak fikiran.

Pada pilihanraya kampus pada kali ini menyaksikan kebangkitan Pro Mahasiswa dalam mendominasi pemikiran masyarakat kampus, PRK UKM dapat menyaksikan Pro Mahasiswa dengan nama GMUKM dapat menafikan 2/3 kuasa Aspirasi dengan memenangi 12 kerusi, ini memberi isyarat yang jelas tentang kebangkitan MAHASISWA pada masa hadapan, PRK yang paling menarik berlaku di Universiti Malaya, persaingan antara Aspirasi dan Pro Mahasiswa begitu jelas, dan kemenangan yang dicapai penuh dengan signifikan tersendiri. Ucapan tahniah dan takziah kepada Pro Mahasiwa. Sekarang ialah pasca pilihan raya kampus, semua kampus telah melabuhkan tirai PRK masing-masing, kemenangan perlu diisi dan janji perlu untuk ditunaikan.

Kemenangan PAS dalam pilihan raya kecil Kuala Terengganu juga menunjukkan bahawa rakyat sudah bersedia untuk berubah, apatah lagi mahasiswa yang sentiasa terdedah dengan isu-isu semasa dan punyai pemikiran yang tajam untuk berfikir. Kepada penggerak mahasiswa kampus bersungguh-sungguhlah dalam gerak kerja kerana apa yang menanti selepas ini adalah lebih mencabar untuk dihadapi. Tanggugjwab bukan sekadar untuk dipikul kepada MPP yang telah menang akan tetapi merangkumi seluruh anggota yang terlibat bagi memastikan kerja yang terbaik dapat dicapai. Menggunung tanggungjawab yang perlu dipikul, setiap orang kena pastikan tugas masing-masing berfungsi dengan baik. Soal hati perlu dikepikan apa yang penting kejasama yang baik dapat diteruskan. Kemenangan bukanlah untuk kita bersenang lenang dan hanya memikirkan jawatan yang akan disandang tetapi landasan yang terbaik untuk kita buktikan kerja yang baik dapat dijalankan bagi memberi keyakinan untuk mencapai kemenangan yang lebih baik pada masa akan datang.

Bercakap tentang jawatan yang diberikan perlu dingat, ia merupakan amanah dan tanggungjawab untuk dipikul. Pada awal tahun ini jugalah peralihan jawatan akan bertukar tangan, kampus UKM menyaksikan semua persatuan dan kelab akan mengadakan AGM ataupun mensyuarat agung masing-masing dalam masa terdekat ini. Maka ramailah yang akan punyai jawatan masing-masing. Kepada mereka yang sudah terpilih, cubalah fikirkan jalan yang terbaik untuk melaksanakan jawatan yang diberikan. Kadang-kadang kita tidak pernah terfikir untuk memegang jawatan kerana ramai lagi dikalangan mahasiswa yang lebih layak untuk jawatan yang diberikan. Universiti juga merupakan padang latihan terbaik(training ground) untuk mencungkil bakat kepimpinan yang ada, lapangan realiti akan menanti selepas ini, apabila berhadapan dengan masyarakat luar. Walau siapa pun kita, namun yang jelasnya tanggungjawab sebagai khalifah perlu kita fahami bersama sebagai hamba kepada Allah dimuka bumiNYa. Wallahua`lam…

0 comments:

Modified by Blogger Tutorial

warna-warna pencerahan ©Template Nice Blue. Modified by Indian Monsters. Original created by http://ourblogtemplates.com Blogger Styles

TOP