Related Posts with Thumbnails

Saturday, February 28, 2009

Bersediakah Kita untuk Menjadi Guru Mithali (khusus kepada bakal pendidik)


Buat mereka yang bakal menceburi profesion perguruan selepas tamat belajar nanti wajarlah direnung daripada sekarang apakah yang kita mahu persembahkan kepada para pelajar di sekolah nanti. Terdetik dihati saya untuk menulis tentang bidang yang saya sendiri sekarang ini sedang di dalam proses untuk bergelar guru, mungkin panggilannya ustaz barangkali. Bagi pelajar fakulti pendidikan dan mereka yang berminat bidang perguruan tidak kira apa pun program yang diambil, sewajarnya persediaan untuk kita telah bermula dari sekarang, selain persedian ilmu, persediaan akhlak juga merupakan perkara penting. Guru yang baik ialah guru yang berkemampuan melahirkan anak murid yang baik, tidak sekadar pada akademiknya sahaja malahan juga pada pembentukan sahsiah dan peribadinya. Sesungguhnya itulah perkara yang lebih utama. Saya cukup risau tanpa persedian yang cukup untuk menjadi seorang guru, kita tidak dapat membimbing pelajar dengan sebaiknya.

Melihat kepada kebejatan masalah sosial dikalangan pelajar sekolah sekarang, sesungguhnya wajar menjadi perhatian kepada mereka yang bakal bergelar guru, itulah cabaran yang bakal menanti kita. Kita bukan sekadar untuk memenuhi kuota guru ataupun hanya untuk mendapatkan kerja dan menerima gaji yang tetap pada setiap bulan, akan tetapi kita perlu ingat akan tanggungjawab yang perlu dipikul. Kitalah yang akan membentuk generasi yang akan datang dengan sebaik mungkin. Mungkin disini saya boleh berkongsi sedikit persediaan yang perlu untuk kita bersama.

Perkara yang paling utama ialah adab ketika bersama pelajar, kita perlu tunjukkan model yang terbaik samaada dari segi akhlak, berpakaian dan berinteraksi. Kata pepatah ada menyebut “guru kencing berdiri anak murid kencing berlari”. Pelajar akan meniru perbuatan serta perangai guru. Jika akhlak guru buruk, maka akhlak pelajar juga akan turut buruk malah mungkin menjadi lebih teruk lagi. Selain itu kita sebagai seorang guru perlu kasihi pelajar seperti kita mengasihi adik-adik kita, janganlah bersikap memilih kasih dalam memberi ilmu kepada pelajar. Dengarlah pendapat mereka dan jangan menolak mentah-mentah. Lagi satu jangan menghukum atau mendenda pelajar dengan sesuatu yang boleh menjatuhkan maruah mereka seperti berjalan itik sekeliling sekolah, duduk separuh dihadapan perhimpunan, bernyanyi entah apa-apa, berguling-guling juga ada( mungkin ada yang pernah alaminya)dan seumpamanya tetapi hukuman itu mestilah punyai rasional tersendiri seperti merotan dan sebagainya.
Satu perkara lagi yang perlu kita ingat ialah adab atau pergaulan sesama guru, hormat menghormati perlu dikalangan guru penting supaya dapat bekerjasama dengan baik, elakkan perselisihan faham sesama guru dan jangan timbulkan `kem-kem’ atau klick-klick misalnya fahaman politik yang berbeza, berbeza fikrah atau sebagainya. Jangan jadikan perkara ini sebagai batu sempadan untuk merencatkan hubungan baik sesama guru.

Sebenarnya banyak perkara lagi yang perlu untuk persediaan menjadi sebagai seorang pendidik. Melihat gelagat pelajar fakulti pendidikan khususnya UKM yang bakal bergelar pendidik, kadang-kadang dapat membayangkan dunia pendidikan pada masa hadapan, baik yang bakal bergelar guru, ustaz mahupun ustazah. Saban tahun universiti-universiti yang punyai bidang pendidikan melahirkan ribuan bakal guru. Maka diharapkan mereka yang bakal bergelar pendidik akan Berjaya membentuk diri mereka menjadi guru mithali selain berusaha menbantu untuk melahirkan generasi yang berakhlak mulia, berilmu serta bertaqwa. Perkara yang lebih utama lagi dapat mendidik diri kita dan para pelajar supaya mengerti hakikat kehidupan kita di atas dunia ini, untuk apa? Dan siapa? Dan di manakah kesudahanya. Wallahua`lam

0 comments:

Modified by Blogger Tutorial

warna-warna pencerahan ©Template Nice Blue. Modified by Indian Monsters. Original created by http://ourblogtemplates.com Blogger Styles

TOP