Related Posts with Thumbnails

Monday, February 23, 2009

PPSMI Peningkan Kepala......


Pengajaran dan pembelajaran sains dan matematik dalam Bahasa Inggeris(PPSMI) bukan lagi isu baru yang baru diperkatakan . mengenai isu ini banyak pihak telah tampil memberi pelbagai reaksi, tidak kira di pihak kerajaan, pembangkang, NGO, penggiat seni dan pelbagai lagi. Berbagai-bagai pandangan, kritikan, kajian demi kajian, teori dibentangkan serta dibahaskan dan seumpamanya lagi bagi mencari jalan yang terbaik dalam menyelesaikan dan merungkai permasalahan yang timbul.


Sebagai seorang mahasiswa, saya merasakan perkara ini perlu dipertimbangkan sehingga ke akar umbi, jangan hanya melihat dari sudut mata kasar sahaja, yang akan menanggungnya rakyat jelata. Oleh kerana itu saya merasakan PPSMI ini perlu dimansuhkan bagi kesejahtraan bersama. Jika melihat dari sudut undang-undang PPSMI ini ternyata salah dan bertentangan dengan perlembagaan Malaysia sendiri, iaitu Akta Pelajaran 1996,jika pihak kerajaan sendiri tidak dapat mengikut perlembagaan bagaimana hendak mentadbir sesebuah negara, bagaimana pula rakyat yang sentiasa percaya kepada perlembagaan Malaysia, hanya di tipu mainan politik pemerintah. Jika melihat perjuangan UMNO berteraskan kepada kemelayuan bangsa, tetapi mereka juga yang mencipta PPSMI, begitu retorik sekali perjuangan yang dilaungkan selama ini. Keluhuran perlembagaan di robek dan kedaulatan undang-undang dipersenda.


Malaysia telah merdeka hampir 52 tahun tetapi ideologi penjajah masih mahu diterapkan lagi, maka sia-sialah perjuangan tokoh dahulu dalam memerdekakan Malaysia jika anak jati Malaysia sendiri memperjuangkan ideologi pemerintah, mungkin layak untuk dipanggil pengkhianat bangsa. Masa depan anak bangsa Malaysia yang punyai jati diri pada masa akan datang akan dihakis dan mungkin akan pupus tanpa jati diri bangsa sendri.


Jika PPSMI ini dijadikan alasan untuk lebih berdaya bersaing dan maju kehadapan pada masa akan datang dalam menerokai sesuatu bidang, maka melesetlah tafsiran itu, banyak Negara telah membuktikan. negara benua Afrika yang menjadikan Bahasa Ingggeris sebagai bahasa pengantar dalam sistem pendidikan, lihatlah sejauh mana kemajuan yang dicapai, contoh terdekat Negara Filipina yang juga menjadikan Bahasa Inggeris sebagai keutamaan dalam pendidikan, adakah tergolong dalam Negara maju sekarang. sebaliknya pula jika melihat Negara seperti Jepun, China, Korea, Perancis dan banyak lagi yang tergolong dalam Negara maju menjadikan bahasa kebangsaan sebagai bahasa kebanggaan dan digunakan sepenuhnya dalam bidang pendidikan.


Oleh itu marilah kita semua menyokong untuk mendesak PPSMI ini agar dapat dimansuhkan bagi meningkatkan lagi prestasi dikalangan pelajar khususnya penduduk luar Bandar dan pedalaman, kepada seluruh mahasiswa marilah bersama-sama menyokong memansuhkan PPSMI, seiring nilai keintektulalan yang ada, jangan hanya terus membisu dalam soal permasalahan berkaitan pendidikan, justeru marilah kita ramai-ramai turun untuk menyertai himpunan raksaksa yang diadakan pada 7 mac 2009 bertempat di hadapan Istana Negara, jam 2 petang bagi menyatakan bantahan kita. Menbina ketemadunan beracuankan bangsa sendiri…..

1 comments:

awang kata said...

Tak mahu PPSMI. Takut termasuk ke dalam puak atau golongan celaka.

Modified by Blogger Tutorial

warna-warna pencerahan ©Template Nice Blue. Modified by Indian Monsters. Original created by http://ourblogtemplates.com Blogger Styles

TOP