Related Posts with Thumbnails

Wednesday, April 1, 2009

Sibuk Ker Tak Sibuk




mmmmmmm....... letihnya minggu ni. banyak kerja sangat.

tensionnye.... nak buat kerja mana dulu ni!!!

Begitulah keadaannya apabila kerja terlalu banyak. betul ke kita tiada masa? assigment banyak lagi tak siap, kerja persatuan pun ada lagi, nak study untuk exam lagi dan banyak lagi la. ok, kalau betul sibuk. mari kita duduk sebentar,tuliskan kerja yang kita ada. lepas tulis, susun list kerja yang kita ada tu mengikut susunan keutamaan. apa perasaan sekarang?
rasa macam kerja sikit je kan. kenapa rasa banyak sebelum ni ye?????? Pandai menyusun saja.

Pada pandangan saya , kita sebenarnya banyak mengunakan masa yang kita ada dengan perkara yang tidak sepatutnya. kita banyak habiskan masa dengan bercakap perkara sia-sia, berjalan-jalan tanpa tujuan, duduk melepak saja-saja, tidur dan banyak lagi. Walaupun kita menyedari banyak kerja yang perlu kita buat.

Walaupun kita tahu bahawa masa itu penting.namun kita tidak pernah mengunakan masa itu sebaik mungkin. kita lebih rasa seronok mengunakan masa untuk alasan berehat.

"tunggu dululah lambat lagi exam ni, jom pergi jalan-jalan dulu."

“assigment kena hantar minggu depan , relax lah banyak masa lagi, orang lain pun tak buat lagi”
Mungkin ini antara yang selalu bermain dan terlintas difikiran…
Kepada kawan-kawan yang seangkatan sekalian yang aktif dalam berpersatuan, anda adalah antara orang yang pandai dalam membahagikan masa, bukan menjadi alasan untuk tidak cemerlang dalam akademik jika kita aktif berpersatuan kerana banyak masa kita tidak sempat dan di habiskan. Sebenarnya masa untuk kita belajar ini, ruangnya cukup luas bukan sekadar dalam dewan kuliah semata-mata, Cuma sejauh mana kita pandai menggunakannya bergantung kepada atas dasar kebijaksanaan masing-masing.

Marilah kita sama mengambil pengajaran yang diwasiatkan oleh assyahid hassan al banna dalam wasiatnya ke 10 iaitu masa yang ada tidak mengcukupi dengan kerja yang ada sekarang. sama-sama kita fikirkan. Sepatutnya kita menggunakan masa dengan sebaik mungkin. jangan bazirkannya..
Peringatan untuk diri sendiri dan berkongsi bersama………

0 comments:

Modified by Blogger Tutorial

warna-warna pencerahan ©Template Nice Blue. Modified by Indian Monsters. Original created by http://ourblogtemplates.com Blogger Styles

TOP