Related Posts with Thumbnails

Friday, May 29, 2009

Terpangu melihat pelajar beraksi






Baru-baru ini sambutan hari guru peringkat sekolah telah diadakan pada hari jumaat lepas, aku sebagai seorang guru praktikal turut diraikan dapat melihat sendiri program yang dianjurkan pelajar sekolah itu bagi meraikan para guru. Program yang disusun tanpa melibatkan guru-guru.

Semasa awal pagi bagaimana aku terkejut menerima arahan pelajar untuk meminta para guru beratur berdua-dua, dan berjalan memasuki dewan, semasa hendak memasuki dewan, perkara yang tidak pernah saya gambarkan bagaimana guru diraikan dengan cara pelajar, mereka mengangkat sepanduk, menjerit, melompat-melompat, ada yang bangun berdiri di atas kerusi sambil memegang spanduk dengan tulisan yang pelbagai. Inilah satu fenomena yang baru bagi aku, suasana tidak ubah seperti konsert, seakan-seakan akademi fantasia. Semasa majlis dijalankan, kumpulan band pelajar keluar menyampaikan lagu, para pelajar menjerit sini,sana seperti konsert amy searh. Tak perlu lagi pergi ke konsert jom heboh, disini pun dapat merasai.

Mungkin tidak pernah terjangkau difikiran sebegini rupa, dapatlah digambarkan didalam benak fikiran para pelajar, hiburanlah salah satu cara meraikan seseorang, dan sudah pastinya dalam fikiran pelajar juga hanya diterapkan unsure-unsur hedonisme sahaja. Jadi tidak hairanlah fenomena ini berlarutan sehingga ke peringkat tertinggi di university sendiri.

Inilah juga cabaran bagi para pendidik, realiti dunia sekarang memang begitu, guru mencorak suasana bukan mengikut rentak pelajar. Guru pula harus mengerti bahasanya pelajar perlukan bimbingan jangan sesekali membiarkan mereka hanyut dengan dunia yang hanya memikirkan keseronokan semata-mata. Teringat tema hari guru tahun ini “Guru Pembina Negara Bangsa”, negara bangsa apa yang hendak dibina, jika generasi sebeginilah yang dibentuk tidak mustahil suatu masa nanti lihatlah kehancuran akhlak dikalangan pelajar. Negara bangsa entah kemana.

Islam sentiasa menganjurkan agar umatnya sentiasa menutup lubang-lubang pintu fitnah. Setiap perkara yang punyai unsure-unsur maksiat harus dibendung bukan dibiarkan. Terpegun melihat aksi pelajar sedih melihat tindakan guru. Aduhai anak bangsa kemana kamu selepas ini……..

Modified by Blogger Tutorial

warna-warna pencerahan ©Template Nice Blue. Modified by Indian Monsters. Original created by http://ourblogtemplates.com Blogger Styles

TOP