Related Posts with Thumbnails

Saturday, October 24, 2009

Perumpamaan dan Keyakinan


Beberapa hari yang lepas saya bersama beberapa orang sahabat berjumpa dan bersama sahabat dari Turki, banyak perkara yang dikongsi dan mengajar saya beberapa perkara, saya lihat blog sahabat saya Idris yang telah menceritakan tentang pertemuan kami pada malam itu, jadi tidak usahlah pula hendak saya menghuraikan perjumpaan pada malam itu sebab saya yakin huraian dan olahan Idris lagi mantap, lagi satu blog saya ni orang lawat pun sedikit sahaja, jauh la jika hendak dibandingkan dengan blog Idris tu.

Kalau hendak baca tentang perkongsian pada malam itu saya syorkan terus sahaja melawat blog http://tintaduat.blogspot.com/.

Tetapi apa yang saya hendak sentuh disini mungkin, perumpamaan yang dicetuskan, tanya soalan panjang-panjang tapi bagi perumpamaan yang ringkas sahaja menjawad persoalan tu.

Satu soalan yang ditanya kepada Pimpinan dari Turki ustaz Ali Khurt lebih kurang berbunyi begini “ umat Islam di Malaysia semakin ditindas terutama mereka yang betul-betul pegang dengan ajaran islam yang sebenar, dan dilabelkan pembangkang dan radikal. Orang melayu islam juga semakin ditindas oleh cina dan bangsa lain sedangkan Malaysia penduduk asalnya melayu, mungkin peperangan tidak berlaku di Malaysia menyebabkan rakyat Malaysia ini terutama orang melayu islam tidak mempunyai daya tahan yang kuat untuk berjuang, bagaimana hendak kembalikan kekuatan orang islam ini”. lebih kurang macam itu la, tetapi rasa macam lagi panjang.

Jawapannya yang diberikan “umpamakan helang dan burung pipit, helang mahu makan burung pipit setiap masa, maka secara tidak langsung burung pipit itu akan tahu bila helang hendak menyerang dan semakin bijak untuk mengelak, pertahanannya akan menjadi semakin kukuh” harap faham la kot, sebab huraiannya panjang juga..

Perumpamaan lain, no 111 jika dipecahkan nilaian semuanya jadi satu tetapi jika no satu semua itu digabungkan berada pada satu landasan nilaiannya menjadi seratus sebelas, jauh jika hendak dibandingkan dengan pecahan tadi, begitulah juga diperumpamakan kepada umat islam, jika bersatu atas dasar islam maka kekuatan itu akan terpancar keluar.

Teringat juga semasa mendengar kuliah Syeikh Nurudin Al- Banjari baru-baru ini, memberikan perumpamaan tentang keyakinan. Itu pun dah cukup tersentuh.
Contohnya: seorang kapten kapal terbang memberikan arahan “semua penumpang diminta memakai tali pinggang keselamatan semasa kapal terbang mahu berlepas” semestinya ramai yang akan mengikut arahan itu. Semasa di atas udara pula kapten kapal bersuara lagi “sekarang kita berada 900 kaki dari aras laut dan kita dijangka terhempas pada ketinggiaan 10000 kaki”. Agak-agak la apa tindakan semua penumpang pada ketika itu, mesti “relaks ja”..

Itu jangkaan dari manusia yang belum tentu pasti akan berlaku atau tidak tapi semua orang akan menganggap perkara itu pasti akan berlaku. Tidak senang duduk semua orang.
Begitula juga perumpaanya dengan janji Allah dan Hadis Nadi SAW, tapi sejauh mana kita meletakkan keyakinan kita tentang perkara ini. Jika orang yang makan rasuah maka janji Allah neraka tempatnya tapi masih terlalu ramai orang yang makan rasuah.

Dihikayatkan Jika penzina seksaannya cukuplah dasyat, jika bagi penzina perempuan, buah dada mereka akan digantung dengan cakuk neraka, bagi penzina lelaki kemaluan mereka akan dicucuk dengan jarum bertubi-tubi. Sampai tahap yang makan dan minum kotoran yang keluar dari kemaluan pasangan zina masing-masing dengan begitu ghirah seperti nanah, darah haid dan air kencing, Tetapi zina tetap berleluasa di kalangan umat Islam. Itulah gambaran dalam neraka jahanam, Sesungguhnya seksaan yang paling ringan di neraka ialah kasut api neraka, bagi sesiapa yang memakai kasut ini maka akan bergelegak otak di atas kepala. Na’uzubillah…. Ajirna minannar…….

Itulah antara perumpamaan yang diberikan, saya rasa cukup la sekadar ini dulu walaupun rasa macam boleh menulis lagi panjang… sama-sama mengambil pengajaran.. ucapkan selamat menempuh alam peperiksaan di bumi UKM, jika benar-benar yakin, kejayaan pasti mendatang tapi kena baca buku la juga....

Pada saya menulis artikel ini saya baru pulang dengan Idris dan Nazri dari Port Dickson, bahagia bertiga. Mungkin Nazri yang akan cerita tentang perjalanan ke PD dalam blognya pula.

0 comments:

Modified by Blogger Tutorial

warna-warna pencerahan ©Template Nice Blue. Modified by Indian Monsters. Original created by http://ourblogtemplates.com Blogger Styles

TOP