Related Posts with Thumbnails

Wednesday, December 30, 2009

Perkara Hati...


Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan. Alang-alang mandi, biar basah. Alang-alang tidur biar sampai lena(ada ker). Genggam bara api, biar sampai jadi arang atau lagi hebat jadi abu. Biar putih tulang, jangan putih mata. Banyak lagi peribahasa yang boleh diambil menunjukkan kesanggupan dan semangat pengorbanan yang tinggi.

Semangat yang membara, berapi-api, keazaman yang utuh seringkali dikaitkan dengan anak-anak muda. Anak-anak muda seperti kita. Seperti air yang memerlukan takung agar tidak melimpah tanpa tujuan, semangat juga memerlukan taking(bekas) untuk ditampung dan menjadi matlamat perjuangan.

Pelbagai wadah dipilih oleh anak-anak muda yang bersemangat waja ini. Memperjuangkan bangsa, bahasa, agama, alam sekitar, malah binatang peliharaan seperti kucing dan anjing, mungkin. Dan sesudah jalan itu dipilih, maka berjuanglah mereka dengan sepenuh hati, mencurahkan setiap titik peluh. Hingga ada yang rela mengorbankan nyawa. Aktivis Reformasi tidak segan silu melalak meraung di jalan raya, menggadaikan masa depan, biar dibuang universiti atau disumbat ke Kamunting, biar ibu dan ayah menangis di kampung. Begitukah? Begitu, kan? Tetapi berapa orang yang begitu? Ini mugkin antara contoh perjuangan.

Melihat tulisan-tulisan aktivis maya terutama sahabat seperjuangan di bumi UKM, ya, sahabat-sahabat punya agenda perjuangan tersendiri dan memilih lapangan maya sebagai salah satu gelanggang, seringkalai saya tersenyum kekaguman. Alangkah hebatnya semangat sahabat, alangkah mantapnya ilmu yang sahabat-sahabat miliki (dipinjamkan sebenarnya), alangkah murninya iltizam dan niat sahabat-sahabat. Sebentar. Niat? Ya niat.. Hmm….

Sesungguhnya, lebih mudah menjaga fizikal daripada menjaga hati. Lebih mudah mengawal perilaku daripada berbuat maksiat daripada memelihara hati agar sentiasa persih dan tulus. Kerana hati itu terlalu mudah tergelincir, kerapkalinya tanpa disedari oleh tuan punya hati, sehingga setelah hati itu gelap berkarat barulah terasa silapnya, dan mungkin ketika itu sudah terlalu payah untuk kembali.

Setiap amalan itu dikira dengan niat. Dan niat itu tidak lain, kemuncaknya perlulah untuk memperoleh keredhaan Allah S.W.T. Walau dengan apa medium sekalipun. Walau dengan perjuangan apa sekalipun sebagai caranya. Dan ingat, kalau niatnya silap, maka perjuangan semulia manapun, boleh saja hilang nilainya. Sebagaimana dia yang kononnya syahid di medan perang pada zahirnya, tetapi mungkin saja dicampak ke neraka kerana niat untuk kebanggaan peribadi.

Jangan pula lupa, mudah sekali untuk menderhaka dalam taat. Kita rasa yang kita sedang melakukan sesuatu yang mulia, yang suci, tetapi sebenarnya niat sudah terpesong. Gah benar suara kita mempertahankan agama. Dan kita berasa bangga dengan apa yang kita lakukan, yakin bahawa Allah akan memandang kita dengan pandangan rahmatNya dan memberi kemenangan kepada kita. Tetapi sebentar. Betulkah niat kita untuk mendapat keredhaan Allah? Semata-mata?

Dalam masa yang sama, benar, yang berhijab itu benar dan yang tidak berhijab itu silap. Yang memperjuangkan Islam dengan cara yang betul itu benar dan yang menentangnya itu silap. Harus ingat, yang saya bicarakan di sini adalah perkara hati. Niat dan keikhlasan. Hidayah, taufiq, dan kemudahan yang dikurniakan untuk kita berjuang di jalanNya adalah milikNya, yang boleh saja ditarikNya bila-bila masa andai kita angkuh, lagi tidak bersyukur, atau menderhaka dalam waktu kita perasan-perasan sedang taat. Mohon dijauhkan Allah hendaknya.

Sama-samalah kita memohon kepada Allah, yang memegang hati-hati kita semua, agar menetapkannya menyatukannya dalam jalan yang Dia redhai.

Ya Allah, Ya Tuhan kami, janganlah kiranya engkau pesongkan hati-hati kami, setelah Engkau kurniakan kepada kami petunjuk, anugerahkanlah kepada kami akan rahmat, kerana sesungguhnya Engkau Tuhan Yang Maha Pengurnia. (Ali Imran , ayat 8)

Peringatan ini dikhaskan untuk saya, dan sahabat-sahabat yang bersemangat bara mencurahkan segalanya luar sana.
Dan Allah Maha Mengetahui.

Salam perjuangan, kaki cuba mengatur langkah .


0 comments:

Modified by Blogger Tutorial

warna-warna pencerahan ©Template Nice Blue. Modified by Indian Monsters. Original created by http://ourblogtemplates.com Blogger Styles

TOP