Related Posts with Thumbnails

Tuesday, January 19, 2010

Bersedia untuk menang bagi calon PRK


Universiti Kebangsaan Malaysia akan mengadakan Pilihan Raya Kampus (PRK) pada hujung bulan ini dan notis pembubaran telah dikeluarkan. Saya pasti kebersedian kedua-dua belah pihak untuk memasuki gelanggang PRK. Sama ada diperingkat GMUKM mahupun Aspirasi. Pada masa sekarang keadaan menjadi semakin menarik kerana kedua-dua belah pihak saling berinteraksi satu sama lain. Mengharapakan dapat berlakunya pertembungan yang sihat dalam PRK kali ini.

Sebenarnya selain kekuatan jentera dan keberkesanan media, personaliti calon adalah antara faktor yang menentukan menang-kalah pertarungan ini. Saya mahu menulis serba sedikit tentang bagaimana calon (khususnya calon Umum) memainkan peranan untuk menang.

Pertamanya, apabila dipilih sebagai calon, seseorang individu mestilah bersedia dari sudut mental dan fizikal. Stamina kedua-dua aspek ini amat penting khususnya dalam tempoh berkempen.

Apabila bersetuju untuk menjadi calon, calon mestilah yakin dengan keupayaan diri. Keyakinan adalah amat penting kerana ia menentukan kesungguhan seseorang calon untuk bertanding. Jika gagal meyakinkan diri sendiri, bagaimana mahu meyakinkan orang lain. Lebih baik tarik diri dari bertanding! Tapi sekarang jangan tarik diri, belum masuk gelanggang lagi.

Keyakinan akan melahirkan usaha yang bersungguh-sungguh selain strategi yang berkesan. Calon mestilah sedar bahawa daripada 20 ribu mahasiswa UKM, yang akan turun mengundi hanyalah sekitar 12 hingga 15 ribu sahaja(anggaran). Dari jumlah itu, sekitar 3 ribu adalah penyokong tegar kem masing-masing yang akan mengundi kita kerana faktor parti yang kita wakili. Untuk menang, calon memerlukan tambahan undi lagi, bagi umum tahun 1/2 dan umum 3/4 mengikut populasi mahasiswa mengikut tahun(ini lebih khusus untuk calon umum). Dari mana undi itu akan diperolehi?

Sekitar 2 ribu atau mungkin lebih undi saya anggarkan akan diraih berdasarkan penampilan calon samada di atas kertas (poster kempen, menifesto dll) atau sewaktu berkempen. Diakui bahawa pengundi cenderung mengundi calon yang memiliki ketampanan fizikal iaitu hensem atau lawa wajahnya. Pastikan gambar yang digunakan dalam sebarang bahan kempen adalah gambar terbaik yang anda miliki. Wajah senyuman ikhlas serta menawan amat mustahak pada ketika ini.

Bagi calon yang tidak/kurang memiliki ketampanan fizikal, Ketampanan sosial mestilah diperkasakan. Ketampanan sosial adalah bagaimana seseorang masuk bergaul, berjabat tangan, senyum, menyapa dan sebagainya. Calon yang baik mestilah kelihatan bersederhana dalam bergaul. Tidak terlalu pasif dan tidak terlalu mahu menonjol-nonjolkan diri. Jika tidak, ia akan membuatkan pengundi merasa tidak yakin atau merasa jengkel atau dianggap poyo.

Sangat penting adalah bagaimana calon mahu pastikan bakal pengundi mereka mengingati namanya. Perlu diingat bahawa pengundi bukanlah berminat sangat untuk menghafal nama-nama calon apatah lagi yang tidak menarik perhatiannya.
Persoalannya, bagaimanakah mahu menarik perhatian pengundi?, jadi pilihlah cara terbaik untuk pengundi mengingati kita, contoh jika muka macam cina, guna bahasa cina sedikit bagi menarik perhatian.

Pemilihan isu sangat mustahak. Jika calon bijak memilih isu yang dekat dengan hati pengundi, undi akan berpihak padanya. Pada peringkat ini, calon mestilah mengkaji sedikit sebanyak latar belakang kelompok pengundi yang ditemuinya.
Calon yang baik mampu meraih tambahan undi sekitar 20% hingga 25%. Sekitar 30% lagi diraih daripada keberkesanan media dan kekuatan jentera kempen dalam memobilisasi sokongan daripada pengundi atas pagar.

Sesudah usaha yang bersungguh-sungguh dilakukan, bertawakkal kepada Allah.

Kepada calon yang bakal bertanding, selamat maju jaya diucapkan. Yakinlah bahawa anda akan menang!

0 comments:

Modified by Blogger Tutorial

warna-warna pencerahan ©Template Nice Blue. Modified by Indian Monsters. Original created by http://ourblogtemplates.com Blogger Styles

TOP