Related Posts with Thumbnails

Friday, January 8, 2010

Terkapai-kapai


Entah mengapa,pada suatu hari anda mendayung sampan ke tengah lautan. Ribut tidak,taufan pun tidak,dengan tidak semena-mena sampan yang anda naiki bocor. Air membuak-buak dengan rakusnya memenuhi ruangan sampan anda. Walau anda bersusah payah menjirus keluar air tersebut,tetap tidak mendatangkan kesan. Perlahan-lahan sampan yang anda naiki tenggelam. Dan akhirnya tenggelam kesemuanya…Anda terkapai-kapai dalam gelombang lautan yang tidak pernah berhenti. Badan anda beransur-ansur tenggelam. Walau puas menginjak ke atas,hanya lelah yang terasa. Anda terkapai-kapai kelemasan.

Jika saya ada pada waktu itu,dan saya mampu berenang,mahukah anda menerima bantuan saya? Atau anda pasrah untuk terus tenggelam? Oh ya,sememangnya anda memang tidak tahu berenang dan jika anda tahu pun,tidak mampu menyelamatkan diri anda pada ketika itu. Diingatkan,saya memang mahir berenang,dan saya memang sudi untuk membantu anda. Mahukah anda dibantu oleh saya?

Begitulah resmi kita di dunia. Tanpa kita sedari,ada ketikanya kita terkapai-kapai di alam fana ini. Jika kita mempunyai bebanan tanggungjawab, permasalahan dan seumpamanya, jangan segan untuk meminta tolong. Ramai di sekeliling kita sudi memberikan bantuan. Cuma terkadang terdapatnya ego sekelumit di hati ini yang menolaknya. Mungkin kerana jawatan, mungkin juga merasakan diri ini sudah cukup hebat, mungkin juga memandang rendah pada orang lain atau mungkin malu untuk meminta bantuan. Hanya pada saat rumit baru anda merayu kepada bantuan tersebut. Tapi sampai bila? Sampai timbul masalah yang sudah retak menanti belah, nasi sudah menjadi bubur atau sehingga di saat malaikat Izrail cuba merenggut nyawa ini,baru kita semua melolong-lolong agar dibantu? Selamatkah kita?

Apalah gunanya kita hidup ini bersaudara dan bersahabat jika terdapat prinsip “rumah lain-lain,kubur masing-masing”? (pengaruh barat yang diterapkan). Sedangkan kita hidup berlandaskan jalan yang sama, tambahan pula dimedan yang sama. Kita semua layak untuk diberi bantuan. Cuma adakah kita sendiri yang mahukannya? Buat apa kita membantu manusia lain ke arah keburukan padahal banyak lagi arah kebaikan yang lebih baik kita jejaki.

Semua yang ada di alam fana ini hanyalah sementara… jika kita punyai jawatan, nescaya jawatan itulah yang akan dipersoalkan kelak, jawatan itu akan pergi dan tinggalkan kita tapi persoalannya tanggungjawab itu tetap akan dibawa bersama. Kita tidak layak untuk berebut apa yang ada, dan tiada sesuatu pun yang akan menjadi milik kita jika bukan kerana kehendakNya.

Kajilah dan renungilah…

Kawan-kawan,kita semua bersaudara dan bersahabat. Ingatlah,perjalanan kita masih jauh…

1 comments:

Anonymous said...

jiwang juga mamat ni,sebelum ni terbelenggu skrg ni terkapai-kapai lak.. ish2... ada apa2 ker

Modified by Blogger Tutorial

warna-warna pencerahan ©Template Nice Blue. Modified by Indian Monsters. Original created by http://ourblogtemplates.com Blogger Styles

TOP