Related Posts with Thumbnails

Monday, October 12, 2009

Talking about Kelantanese.


Walaupun mempunyai sedikit kemahiran untuk bercakap dalam bahasa Melayu dialek Kelantan tapi kurang fasih, saya bukanlah seorang rakyat negeri Kelantan. Tidak pernah pula saya tinggal di Kelantan lebih daripada seminggu. Namun, pada hemat saya, rakyat Kelantan merupakan antara rakyat yang pandai di Malaysia.Mengapa agaknya saya berpendapat sedemikian? Jikalau rakyat Malaysia kini mahukan perubahan dan penambahbaikan dalam sistem kerajaan, rakyat Kelantan sudah lama menyedari ada suatu yang tidak kena dengan kerajaan ini dan memilih untuk tidak menyokong mereka pada tahun 1990.

Jikalau anda berkunjung ke kebanyakan sekolah berasrama penuh, premier terutamanya, seperti MCKK, SDAR, KISAS mahupun Alam Shah, anda akan menyedari ramai rakyat Kelantan yang berada di situ.Itu tidak dikira lagi dengan kebanyakan warga Kuala Lumpur yang berasal dari Kelantan.

Jika anda melihat kepada tokoh-tokoh kewangan, politik, anda akan menyedari ramainya rakyat Kelantan yang wujud dalam kelompok ini.

Di UKM ini tempat saya belajar ini, begitu ramai yang berasal dari Kelantan,dalam pelbagai bidang. Saya mahu tidak mahu kawan-kawan dari Kelantan dijadikan kawan.

Rakyat Kelantan sebenarnya bijak dan tidak mudah ditipu dengan kemewahan dan nikmat pembangunan yang dijanjikan oleh actual government, mengapa pula saya kata ditipu??
Hal ini mudah untuk dibuktikan dengan tertulisnya papan-papan tanda projek JKR seperti Projek oleh Kerajaan Barisan Nasional. Sekaligus sudah cukup untuk kita mempersoalkan keikhlasan kerajaan ini.

Rakyat yang bijak tidak mudah ditipu oleh nikmat pembangunan yang sudah tentu amat mudah diramal impaknya.Rakyat Kelantan bukan bodoh, mereka sudah lihat bagaimana, tender-tender projek ini tidak diagih sama rata dan berlakunya kes-kes penyelewengan. Hasilnya,sub atau kontraktor yang tidak berpengalaman ini, menghasilkan bangunan2 indah yang akan retak tidak sampai dalam masa setahun dan ada juga yang runtuh hasil suapan rasuah.

Saya ingin benar rakyat Malaysia membuka pandangan dengan lebih luas dan tidak tertakluk kepada satu2 idealogi dengan masa yang lampau.

Bukan seperti kumpulan yang ingin mengimpikan kearah pembangkang sifar, lantas menyebabkan saya berfikir adakah kita harus mengiakan setiap tindak-tanduk pemerintah.
Dunia globalisasi sekarang ini amat memeningkan kita.

Dikala China dan India sudah melahirkan ramai jurutera-jurutera dan saintis hebat, kita masih lagi pening memikirkan guru yang tidak mampu mengajar fizik tingkatan 4,guru yang menjadi guru kerana terpaksa, tidak mahu menganggur agaknya.

Dikala Universiti Nasional Singapura sudah menjalin hubungan dengan MIT, kita masih bingung samada sistem matrikulasi ataupun STPM yang harus diguna pakai.

Siapa kata kita tidak hebat?
Tidak dinafikan kita mempunyai tenaga manusia yang mampu digarap dan digilap kearah lebih cemerlang lagi. Ramai rakyat Malaysia yang boleh dijadikan asset kepada Negara untuk memacu Negara kearah lebih baik. Bila mana politik dijadikan agenda utama untuk bukan kepentingan rakyat yang didahulukan maka kesannya adalah sangat tidak baik.

Kerajaan sebenarnya lebih punyai kemampuan malangnya juga dengan politik perkauman masih di jadikan kiblat, seratus tahun lagipun, Malaysia takkan berubah. Usahlah gagasan apa pun yang dibawa One Malaysia ker One Droop ker, semua itu hanyalah hiasan semata-mata

7 comments:

kelantanese said...

ore klate ni mmg bijok2 blako, boleh la leps ni cari org kelantan...hehe

sekapal said...

wei amar org kdah pon bijak dah sekrg ni, tngk la negeri kita, kedah sejahtera nikmat untuk semua... jom blk kdh

Anonymous said...

orang kelantan bijak ni sebab makan budu banyak, bkn makan rasuah bnyak... hehe

Anonymous said...

buleh gewe ore klate doh ust ammar pahni... hehe~

Mohd Idris Bin Mohd Yussoff, said...

mmmm....

ammar, kira jadi ka "yg kelantan" hari tu? a mxm mana? hehehe

AHMAD AMMAR ISHAK said...

Derih, hang memang dah lebih ni, mai wat provokasi kt blog aku lak.. aku xleh biaq dah ni. pertahanan terbaik ialah serang kembali.....

Anonymous said...

hang ni ammar... nmpk sgt hang ni dah bersedia... hehehe

Modified by Blogger Tutorial

warna-warna pencerahan ©Template Nice Blue. Modified by Indian Monsters. Original created by http://ourblogtemplates.com Blogger Styles

TOP