Related Posts with Thumbnails

Thursday, November 26, 2009

Malulah Kita Dengan Orang Asli


Baru-baru ini saya bersama sahabat dari ISIUKM mengadakan OPKIM(khidmad masyarakat) di kampung orang asli yang terletak di Cameron Highland, banyak pengalaman baru yang dapat.

Melihat kepada kehidupan yang mereka lalui sehari-hari memberi erti untuk menghargai hidup dengan meletakkan setinggi-tinggi rasa syukur kepada Allah swt.

Tidak dapat dinafikan kekurangan yang mereka hadapi untuk mendapatkan keperluan yang cukup seperti masyarakat lain memberikan hidup mereka punyai kekuatan untuk berdikari dalam menjalani kehidupan. Bagi mereka itu bukanlah kesusahan tapi rutin harian yang mereka perlu lalui, cukup bahagia mereka menempuhnya.

Perkara pertama yang saya tertarik dengan masyarakat orang asli ini, kesediaan mereka untuk berkahwin awal, kebanyakkan 12-14 tahun, bagi saya wajar diberikan pujian tentang perkara ini, mungkin ada yang menyatakan tidak patut sebab umur terlalu muda, tapi bagi saya mereka lagi mulia untuk menjaga pergaulan walaupun tidak menganut apa-apa agama, bagi remaja melayu lain pula lebih suka untuk berpacaran, memilih untuk kesana-sini tanpa sebarang ikatan, malah sampai ada yang mengaku penah melakukan zina dengan menyatakan diri sebagai muslim. tidak malukah mereka??

Mereka tidak pernah belajar tentang bab nikah kahwin, dalam pelajaran untuk SPM seperti mana yang remaja Melayu lain belajar, tapi mereka tahu erti berkahwin itu cukup penting daripada hubungan tanpa ikatan kerana boleh memecahkan perpaduan masyarakat itu sendiri. Berbeza pula dengan masyarakat melayu yang suka berpacaran, mereka belajar dan mengetahui akan peri penting hal perkahwinan dan perkara yang dilarang, tetapi melaksanakannya tidak sama sekali malah ramai yang memilih jalan yang haram dari yang halal. Malulah kita pada orang asli.

Perkara yang cukup saya tertarik ialah hidup bermasyarakat bagi mereka jalinkan hubungan, perpaduan antara mereka cukup mantap, budaya hidup kejiranan cukup la tinggi, perkongsiaan hidup mereka sama untuk dirasai, cukup terharu bila mana mereka sanggup berkongsi makanan sekampung bila mana salah satu keluarga yang mendapat makanan, sedangkan masyarakat kita sekarang hidup sendiri-sendiri terutama masyarakat bandar, jiran sebelah tidak pernah dihiraukan, amalan yang paling popular "jangan jaga tepi kain orang", "hal engkau, engkau punya pasal", sampai jiran sendiri pun tidak dikenali dan bertegur sapa. Inilah realiti masyarakat kita sekarang. Siapa lebih bertamadun sebenarnya? Malulah kita jika hendak dibandingkan dengan orang asli.

Satu perkara lagi soal kepimpinan yang mereka amalkan, Tok Batin merupakan orang yang paling mereka hormati. Tok Batin menjalankan tanggungjawab dengan baik, anak buah amatlah dijaga, sikap kejujuran dan ikhlas dari pemimpin mereka amatlah jelas,mereka meletakkan ketaatan yang tinggi kepada Tok Batin dalam menjalankan tanggungjawab. Tetapi kita pemimpin yang menipu rakyat, depan lain belakang lain, kedudukan yang dikejar, harta yang dicari, rasuah menjadi amalan, sudahnya rakyat yang menjadi mangsa, malulah kita pada orang asli mengejar kedudukan demi kepentingan peribadi.

Banyak lagi budaya hidup orang asli yang perlu kita contohi sebagai pengajaran bersama, jika perkara asas dalam masyarakat dapat kita laksanakan, maka kekuatan perpaduan masyarakat seperti yang kita kita impikan akan tercapai, bukan hanya kata-kata manis tetapi pahit untuk ditelan. Mungkin OPKIM baru-baru ini sumbangan saya untuk dakwah mungkin lebih tertumpu tolong memasak(rasa pun kurang sedap),saya mengharapkan sumbangan lepas ini memberi kesan kepada mereka untuk mengenal apa itu Islam. Mungkin jika mereka bergelar muslim jauh lebih mulia daripada kita. Oleh itu marilah sama-sama kita belajar untuk berasa malu dengan orang asli.







Wednesday, November 18, 2009

Pesawah Engkau Sentiasa Diuji


Justify FullTerasa begitu teringat negeri tercinta, dalam keadaan sekarang ini, hujan lebat yang dijangka berterusan akan menenggelamkan sawah padi di sana. Banjir teruk dijangkakan berlaku.

Dikenali sebagai negeri Jelapang Padi. Jadi terbentang luas la sawah padinya. Bila mendengar khabar berita menyatakan Kedah dilanda banjir, perkara yang amat merunsingkan ialah sawah padi, kerana ia merupakan sumber pendapatan kebanyakkan penduduk negeri kedah.

Pada musim sekarang ini sawah padi baru saja habis proses penanaman baru dan menabur anak benih, dan mungkin ada kawasan yang cepat prosesnya, baru 20-40 inci mungkin anak padi itu. Seperti yang dilaporkan kebanyakkan kawasan yang terlibat ialah kawasan sawah padi yang luas. Sedih juga mendengar berita ini, sebab mengetahui jerih dan perih pesawah untuk mengerjakan sawah padi.

Terasa sangat sayu mengenangkan pak cik-pakcik, mak cik-mak cik yang membanting tulang seawal jam 7 pagi mengerjakan sawah sebelum ini. Kos pengenggaraan semakin meningkat, memeningkan pesawah. Mungkin pada keadaan sekarang ini mereka hanya pasrah.

Kesan dari banjir ini tiada lain, semua kena mulakan semula, anak-anak padi itu mati kelemasan dalam air, benih yang baru, baja yang baru dan jentera juga diperlukan, semua itu memerlukan kos. Sudah menjadi kebiasaan pesawah-pesawah ini berhutang dengan broker(tauke) untuk keluarkan modal untuk mulakan semula dan bila dapat hasil nanti kos itu akan ditolak, bayangkan hanya berapa saja yang mereka dapat.

Dulu saya juga pernah mengerjakan sawah secara tolong-tolongan(main-main), kerja bukan senang, semua menggunakan tenaga jika tidak mahu, kena mengupah orang. Tong racun, tong baja, mesin rumput, jentera kecil(kobota, jentani dan seumpamanya), semua hendak kena tanggung. Kalau mahu upah pula kos semakin tinggi, setiap relong(lebih kurang ekar) ada nilaiannya. Terasa begitu letih mengenangkan.

Pernah mencabar mak untuk berikan sawah yang disewa oleh orang lain untuk saya kerjakan tapi hanya igauan.

Mak berpesan “ammar kerja bendang ni hang tak payah buat la, kita sewa ja kat orang suma, mama pun tak mau juga anak-anak mama ni buat bendang ni, sebab risiko tinggi, sekarang racun tu dah macam mainan orang buat bendang, kesian mama tengok budak-budak muda yang buat bendang, nanti bila depa tua, tenaga dah tak ada, jadi tak larat kesan racun tu” lebih kurang begitu la dialog mak.

Saya pernah cadangkan cakap kat mak, sepatutnya MADA(intitusi yang bertanggungjawab membantu petani,subsidi kerajaan) ambil semua sawah ni dan bayar sewa kepada pesawah, biar bagi seragam,pengairan dan pengurusan semakin baik, risiko pesawah hendak rugi pun kurang. Pengeluaran pun akan bertambah. Buat macam tanaman kormesial tu, besar-besaran, gunakan segala teknologi yang ada, jika pada ada penyakit pun, boleh selesaikan dengan baik sebab ada kepakaran. Beras ni makanan asasi rakyat Malaysia, jadi perkara ini asas la, kena la fikir cara menjana dengan lebih baik.

Berapa ramai yang belajar di university pertanian (UPM) dan universiti lain yang belajar tentang bidang pertanian, guna teknologi yang tinggi dalam pertaniaan, melibatkan kajian-kajian sempel dan macam-macam lagi, gunalah kepakaran yang ada untuk membantu pesawah-pesawah kampung ni. Setiap tahun mesti ada graduan yang lahir dari bidang ini,kemana pergi, mereka tukar bidang ker? Antara omong-omongan saya(tahu ramai dah fikir macam-macam nk buat).

Wahai anak pesawah marilah kita sama-sama membuat perubahan, kepada yang sedang menuntut di institusi pengajian tinggi, ingatlah jerih perih ibu ayah di kampung, buktikan kita supaya dapat mencapai kejayaan dengan membantu mereka. Pesawah sesungguhnya jasamu amatlah besar kepada rakyat Malaysia…….

Tuesday, November 17, 2009

MUSLIMAT POWER

video

Monday, November 16, 2009

Kepercayaan lebih utama…..


Tanpa kepercayaan, kita hilang segala-galanya. Kepercayaan adalah faktor paling utama yang menentukan kejayaan dalam satu-satu perhubungan, samada yang berbentuk personal mahupun interpersonal. Bila ada kepercayaan, prasangka, cemburu,marah, hasad dengki dan lain-lain sifat mazmumah yang boleh menggugat perhubungan akan dapat diatasi.

Pada masa sekarang ini saya melihat kepercayaan semakin terhakis dikalangan pengikut kepada pemimpin,sepatutnya perkara ini tidak berlaku, dalam gerakan islam juga perkara ini berlaku, begitu sedih melihat keadaan seperti ini.Berbalik semula kepada perkara-perkara asas dalam gerakan islam yang patut dihayati.

Pada sekarang ini juga ramai sahabat-sahabat bercakap soal berumah tangga, dalam musim cuti ini juga ramai akan mendirikan rumah tangga. Saya mengharapkan disini, kepercayaaan haruslah dibina terlebih dahulu dan baru disemai dengan kasih sayang. Begitu juga bagi mereka yang berjanji setia membuat ikatan antara pasangan masing-masing, kepercayaanlah tonggak dalam perhubungan bukan lafaz cinta yang menjadi madah pujangga yang sentiasa cenderung kearah kemaksiatan. Teringat semasa di Baitul Qurra` baru-baru ini, Ustaz Zul ada sebut, cinta sesama manusia tiada yang sejati kerana cinta sejati sesama manusia membawa kemudharatan, cinta sejati hanya untuk Allah. Dan cinta sejati akan dirasai di syurgaNya kelak. Jadi asasnya bukan cinta tapi kepercayaan.

Bagaimana membina kepercayaan? Jawabnya, cakap dan sikap kita mesti selari. Itulah integriti, sifat amanah, jujur dan tulus yang dipraktikkan dalam apa jua keadaan dan masa. Itulah asas untuk orang mempercayai kita atau sebaliknya. Pengikut mesti percayakan pemimpinnya. Bila orang mempercayai kita, pengaruh kita akan meningkat. Bila pengaruh kita meningkat, kita akan berjaya dalam memimpin.

Ingat, kepimpinan adalah pengaruh. Inilah rahsia kejayaan kepimpinan Rasulullah s.a.w. Keunggulan kepimpinannya diawali oleh kepercayaan masyarakatnya sehingga bagainda digelar Al Amin sebelum kerasulannya dan diperkukuhkan lagi dengan sifat siddiq dan amanah selepas itu. Sempat juga mengulang kaji semasa di Baitul Qurra` sifat bagi Rasulullah s.a.w.

Kata bijak pandai, dipercayai lebih utama daripada dicintai. Kita selalunya merasa bertuah apabila dicintai, samada oleh pasangan, ibu bapa atau sahabat-sahabat. Tetapi percayalah, jika kurang dipercayai, lama kelamaan cinta orang kepada kita akan terhakis. Lihatlah betapa banyaknya perhubungan yang terputus antara ibu bapa dengan anak, suami dengan isteri, pemimpin dengan pengikut, dek kerana hilangnya kepercayaan.

Tegasnya disini, kita tidak boleh memimpin hanya berbekalkan cinta, apatah lagi harta atau kuasa.... namun kepercayaan lebih utama!

Thursday, November 12, 2009

Dilema terhutang budi….


Saya teringat cerita yang pernah diceritakan kepada saya oleh rakan yang pernah menjalani program BTN, program ini dijalankan untuk membina nilai-nilai kenegaraan,dan menguji ketahanan mental dan fizikal pelajar-pelajar tajaan kerajaan (JPA, MARA) serta tajaan GLC utama Negara yang akan melanjutkan pelajaran ke luar negara.

Dipendekkan cerita, ada seorang fasilitator yang memberikan kenyataan yang membingungkan saya. Bingung, kerana saya yakin bahawa saya tidak berada di China, Cuba mahupun negara komunis lain.

Kenyataannya adalah seperti berikut:
“Saya tidak redha duit daripada cukai yang saya bayar untuk kamu belajar di oversea, jika kamu menentang kerajaan”
Kemudian saya berfikir sejenak, adakah cukai di Malaysia hanya wajib untuk orang yang menyokong kerajaan? Saya juga berfikir sejenak adakah Perbendaharaan Negara, mengasingkan akaun mereka yang menyokong kerajaan atau tidak semasa membuat mereka membuat belanjawan?

Bermacam-macam teori lagi keluar daripada benak kepala saya ini.Risau, berapa ramai lagi rakyat Malaysia yang berfikiran seperti ini.Sesungguhnya inilah dilemma yang berlaku kepada mereka yang terhutang budi kepada kerajaan.

Saya juga mendapat biasiswa Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM), perlukah saya terhutang budi dengan menyokong semua tindak tanduk kerajaan tanpa persoal? Sedangkan tanggungjawab kerajaan adalah menjaga kebajikan rakyat. Berapa ramai kakitangan awam yang bekerja untuk kerajaan, adakah mereka semua kena mengiyakan apa yang dilakukan kerajaan?

Adakah tugas kerajaan hanya memberikan bantuan kepada mereka yang menyokong kerajaan? Mahupun menyiarkan berita di media bahawa mereka juga menolong orang yang tidak menyokong kerajaan ?

Jika tugas kerajaan untuk membela rakyat, maka,kenyataan saya ini benar dan saya bersedia menerima teguran.

Saya bersetuju jika tidak semua orang berpendapat itu adalah satu dilemma kerana bukan semua orang ambil kisah pasal politik, ramai yang hanya berfikir, cukup sekadar mereka hidup senang dan aman damai.

Oleh yang sedemikian jika anda tidak bersetuju dengan hujah saya ini,kita buka perbincangan. sebagai mahasiswa perbincangan merupakan perkara penting dalam menjana idea tetapi jangan terkeluar lari daripada apa yang cuba sampaikan.Namun saya mengalu-alukan perbincangan dan permuafakatan.

Berbalik kepada isu dilema ini, saya ingin menyatakan bahawa banyak perkara yang berlaku kepada mereka yang menerima budi daripada kerajaan dan tidak bersetuju dengan kerajaan.Saya tidak perlu ulas panjang-panjang.Akta-akta yang wujud sudah cukup untuk membuktikan.

Saya tidak faham jika ada yang berpendapat ini adalah sistem demokrasi dalam Islam. Saya tidak faham jika ada yang berpendapat apabila kerajaan berjasa kepada anda,anda harus sentiasa dan jangan sesekali menentang kerajaan.

Saya bersetuju kepada prinsip, buat baik dibalas baik,walaubagaimanapun,adakah kita harus menjadi rakyat yang bisu? Sentiasa mengiakan dan takut untuk tidak?

Pelajar di universiti tempatan termasuk UKM, jauh lebih ketinggalan dari segi kualiti,lantaran pelbagai akta yang menyekat mereka bersuara.

Mereka-mereka yang bertanggungjawab terhadap pentadbiran universiti,lebih cenderung untuk memberikan jawapan seperti berikut : “Belaja betoi2,dapat 4 plat,itu yang kita mau,kalu nak politik2 takyah pi belaja la”, ada juga pegawai keselamatan berkata " korang ni tak abis2 buat kacau,belaja ja universiti tp xder otak".

Oleh itu, tidak hairanlah jika kita menghasilkan banyak mahasiswa yang bisu dan ketandusan idea. Asyik dikongkong dan terus mengongkong.

Ingin saya jelaskan disini, proses nation building memerlukan kita untuk bermuafakat dan menerima pendapat semua pihak.
Mereka yang taksub terhadap satu-satu idealogi harus diberikan kesedaran. Kegagalan mahasiswa untuk mencernakan idea kearah nation building amat menyedihkan.

Kita sering bercakap mengenai kesedaran sivik, cintakan negara.Bagaimana saya ingin cintakan negara jika saya dikongkong dan tidak boleh untuk menyuarakan pendapat saya sebagai rakyat Malaysia? Kita suka bercakap banyak.

Jika anda berbicara dengan seorang mahasiswa yang melabelkan dirinya sebagai pejuang bangsa dan pandai berhujah. Anda akan menjadi pening, kerana apa? Mereka pandai mengeluarkan fakta, mengeluarkan sejarah-sejarah,mengeluarkan pelbagai teori lagi.
Namun malangnya, mereka tidak melihat realiti dan tidak global.

Mereka sebenarnya tidak berfikir dan melakukan kajian dalam mengeluarkan sesuatu hujah, mereka lebih cenderung untuk copy-paste daripada apa yang mereka dengar dan baca.
Mereka,kadang-kadang langsung tidak mampu membuat perbandingan, mereka lebih cenderung kepada dengar dan masuk.
Mungkinkah ini suatu natijah daripada sistem yang tidak (bagi saya) menggalakkan mahasiswa berfikir secara konstruktif.

Pelajar Fakulti Pengajian Islam yang akan mengikuti BTN dalam masa yang terdekat ini, Saya cabar kepada anda yang akan mengikuti BTN akan datang agar mencerminkan diri sebagai mahasiswa yang bertanggungjawab kepada Negara bukan hanya mengangguk dan mengiyakan sahaja.

Sempena Wajah Baru



Sempena Wajah Baru
Sajak ini ditulis sempena wajah baru blog saya, tapi tidak pasti ayat-ayatnya kena pada tatabahasa atau tidak . silakan jika mahu komen…

Usah dikenangkan masa itu
Sungguh aku mahabodoh menipu, ditipu dan tertipu
Pergilah semua dan usah tersipu di situ
Di sini aku yang baru

Mengapa harus hadir memburu
Semua telah aku biarkan angin ribut menyapu
Kini kehidupanku dihinggapi bayu
Aku memilih jalan yang baru

Lemah sekian sendi termanggu
Jatuh lalu aku berteleku
Di sini terimalah taubatku
Aku yang baru menyembahkan sujudku

Bersama titis-titis kecil mengiringi doaku
Moga api yang marak di belakangku
Padam dan lalu seperti ais menjadi beku
Kau terimalah aku yang baru

Tidak Gentar langkah ke lembah biru
Moga putih yang mulus menghiasi jalanku
Terlalu banyak benar warna yang kelabu
Mencariku di hadapan warna-warna pencerahan yang baru

Ingin sekali Dia memakbulkan doaku
Namun diri ini hina dalam belenggu
Menjadikan Muhammad SAW idola hatiku
Moga ketenangan hadir dalam hidupku

‘Katakanlah(wahai Muhammad):”Wahai hamba2 Ku yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri(di atas maksiat dan kefasadan yang telah dilakukan),janganlah berputus asa dari rahmat Allah,kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa(kecuali syirik);sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”
-Az-zumar,53-

Modified by Blogger Tutorial

warna-warna pencerahan ©Template Nice Blue. Modified by Indian Monsters. Original created by http://ourblogtemplates.com Blogger Styles

TOP