Related Posts with Thumbnails

Wednesday, December 30, 2009

Perkara Hati...


Alang-alang menyeluk pekasam, biar sampai ke pangkal lengan. Alang-alang mandi, biar basah. Alang-alang tidur biar sampai lena(ada ker). Genggam bara api, biar sampai jadi arang atau lagi hebat jadi abu. Biar putih tulang, jangan putih mata. Banyak lagi peribahasa yang boleh diambil menunjukkan kesanggupan dan semangat pengorbanan yang tinggi.

Semangat yang membara, berapi-api, keazaman yang utuh seringkali dikaitkan dengan anak-anak muda. Anak-anak muda seperti kita. Seperti air yang memerlukan takung agar tidak melimpah tanpa tujuan, semangat juga memerlukan taking(bekas) untuk ditampung dan menjadi matlamat perjuangan.

Pelbagai wadah dipilih oleh anak-anak muda yang bersemangat waja ini. Memperjuangkan bangsa, bahasa, agama, alam sekitar, malah binatang peliharaan seperti kucing dan anjing, mungkin. Dan sesudah jalan itu dipilih, maka berjuanglah mereka dengan sepenuh hati, mencurahkan setiap titik peluh. Hingga ada yang rela mengorbankan nyawa. Aktivis Reformasi tidak segan silu melalak meraung di jalan raya, menggadaikan masa depan, biar dibuang universiti atau disumbat ke Kamunting, biar ibu dan ayah menangis di kampung. Begitukah? Begitu, kan? Tetapi berapa orang yang begitu? Ini mugkin antara contoh perjuangan.

Melihat tulisan-tulisan aktivis maya terutama sahabat seperjuangan di bumi UKM, ya, sahabat-sahabat punya agenda perjuangan tersendiri dan memilih lapangan maya sebagai salah satu gelanggang, seringkalai saya tersenyum kekaguman. Alangkah hebatnya semangat sahabat, alangkah mantapnya ilmu yang sahabat-sahabat miliki (dipinjamkan sebenarnya), alangkah murninya iltizam dan niat sahabat-sahabat. Sebentar. Niat? Ya niat.. Hmm….

Sesungguhnya, lebih mudah menjaga fizikal daripada menjaga hati. Lebih mudah mengawal perilaku daripada berbuat maksiat daripada memelihara hati agar sentiasa persih dan tulus. Kerana hati itu terlalu mudah tergelincir, kerapkalinya tanpa disedari oleh tuan punya hati, sehingga setelah hati itu gelap berkarat barulah terasa silapnya, dan mungkin ketika itu sudah terlalu payah untuk kembali.

Setiap amalan itu dikira dengan niat. Dan niat itu tidak lain, kemuncaknya perlulah untuk memperoleh keredhaan Allah S.W.T. Walau dengan apa medium sekalipun. Walau dengan perjuangan apa sekalipun sebagai caranya. Dan ingat, kalau niatnya silap, maka perjuangan semulia manapun, boleh saja hilang nilainya. Sebagaimana dia yang kononnya syahid di medan perang pada zahirnya, tetapi mungkin saja dicampak ke neraka kerana niat untuk kebanggaan peribadi.

Jangan pula lupa, mudah sekali untuk menderhaka dalam taat. Kita rasa yang kita sedang melakukan sesuatu yang mulia, yang suci, tetapi sebenarnya niat sudah terpesong. Gah benar suara kita mempertahankan agama. Dan kita berasa bangga dengan apa yang kita lakukan, yakin bahawa Allah akan memandang kita dengan pandangan rahmatNya dan memberi kemenangan kepada kita. Tetapi sebentar. Betulkah niat kita untuk mendapat keredhaan Allah? Semata-mata?

Dalam masa yang sama, benar, yang berhijab itu benar dan yang tidak berhijab itu silap. Yang memperjuangkan Islam dengan cara yang betul itu benar dan yang menentangnya itu silap. Harus ingat, yang saya bicarakan di sini adalah perkara hati. Niat dan keikhlasan. Hidayah, taufiq, dan kemudahan yang dikurniakan untuk kita berjuang di jalanNya adalah milikNya, yang boleh saja ditarikNya bila-bila masa andai kita angkuh, lagi tidak bersyukur, atau menderhaka dalam waktu kita perasan-perasan sedang taat. Mohon dijauhkan Allah hendaknya.

Sama-samalah kita memohon kepada Allah, yang memegang hati-hati kita semua, agar menetapkannya menyatukannya dalam jalan yang Dia redhai.

Ya Allah, Ya Tuhan kami, janganlah kiranya engkau pesongkan hati-hati kami, setelah Engkau kurniakan kepada kami petunjuk, anugerahkanlah kepada kami akan rahmat, kerana sesungguhnya Engkau Tuhan Yang Maha Pengurnia. (Ali Imran , ayat 8)

Peringatan ini dikhaskan untuk saya, dan sahabat-sahabat yang bersemangat bara mencurahkan segalanya luar sana.
Dan Allah Maha Mengetahui.

Salam perjuangan, kaki cuba mengatur langkah .


Monday, December 28, 2009

Hentikan khidmat bas ekpres malam???


Tahun 2009 yang hampir berlalu ini kita telah dikejutkan dengan nahas bas dua tingkat Sani Ekpress di lebuh raya utara selatan arah utara menuju ke Perlis, kira-kira 8 kilometer dari plaza tol Ipoh Selatan dan telah mengorbankan 10 orang penumpang dan dua orang yang parah. Sebelum pada tahun ini juga membabitkan bas dua tingkat AB ekpress dari Alor Setar menuju ke Kuala Lumpur juga di lebuh raya Utara Selatan dekat bukit beruntung, rawang dan telah mengorbankan 5 penumpang dan juga pemandunya. Sebelum-sebelum ini juga banyak tercatat kemalangan yang buruk melibatkan bas ekpress.

Seperti biasa, apabila berlaku nahas ngeri seumpama itu banyak pihak membuat pelbagai kenyataan sama ada mengenai siasatan, amaran, cadangan atau hukuman yang kemudian sepi semula sehingga nahas baru berlaku. Jabatan Keselamatan Jalan Raya mencadangkan supaya Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan menggantung operasi semua bas milik syarikat Sani Express sementara menunggu siasatan selesai, manakala Menteri Besar haram Perak, Zambry Abdul Kadir meminta Kerajaan Pusat mempertimbangkan agar tidak membenarkan lagi bas ekspres beroperasi pada waktu malam.

Walaupun mengantuk ada kalanya menjadi punca nahas, menghentikan perkhidmatan bas ekspres pada tengah malam bukanlah kaedah terbaik kerana ia tidak menjamin kemalangan kenderaan itu tidak berlaku. Sebaliknya, ia mungkin menimbulkan kesulitan kepada penumpang yang memilih perjalanan malam untuk menjimatkan waktu sama ada bagi berurusan ke tempat masing-masing. Bagi sebahagian besar rakyat negara ini perkhidmatan bas ekspres masih lagi menjadi pilihan utama untuk perjalanan jauh terutama kepada pelajar dan juga pekerja yang diluar kawasan mereka. Siang atau malam bukanlah masalah pokok kerana yang lebih penting ialah penguatkuasaan yang tegas serta pemeriksaan berkala sama ada terhadap syarikat bas, kenderaan atau pemandu mereka sentiasa mematuhi peraturan dan prosedur keselamatan. Dikatakan 16,000 bas dan berkhidmat ke 3,700 destinasi di Amerika Syarikat turut beroperasi pada waktu malam. Namun, kadar kemalangan ngerinya tidak seteruk negara ini, walaupun perjalanannya lebih jauh.

Daripada menghentikan perjalanan malam, adalah baiknya jika pihak dan agensi berkaitan memikirkan strategi jangka panjang bagi perkhidmatan bas ekspres dan kenderaan berat, yang sering terbabit atau menyebabkan dalam nahas ngeri di negara ini. Tiada gunanya semua pihak bising selepas berlaku kemalangan, tetapi diam selepas itu. Di sesetengah negara maju, mereka merangka dan melaksanakan strategi keselamatan jalan raya untuk tempoh panjang sebelum ia dikaji semula. Jika perkara lain kita cuba untuk meniru cara pengurusan Negara maju, kenapa dalam hal ini kita tidak pernah serius untuk menjadikan negera maju sebagai contoh.

Di New Zealand misalnya, belum pun Strategi Keselamatan Jalanraya 2010 berakhir, Kementerian Pengangkutan dan agensi berkaitan di negara itu sudah memulakan strategi baru sehingga 2020 dalam memastikan pengangkutan awam di sana memberi keselesaan dan keselamatan pada kadar yang mampu dibayar rakyatnya. Majlis Pengangkutan Australia yang dianggotai wakil Kerajaan Pusat, negeri dan wilayah, pula mempunyai Strategi Keselamatan Kenderaan Berat 2003-2010 dengan tumpuan khusus mengurangkan kematian dan kecederaan akibat nahas kenderaan berat. Barangkali sudah tiba masanya Malaysia juga merangka strategi jangka panjang seperti itu dalam menangani nahas jalan raya di negeri ini daripada mengulangi kenyataan sama setiap kali berlaku kemalangan ngeri yang menyebabkan ramai terkorban.

Sunday, December 27, 2009

Anugerah pelakon terbaik.... tapi kena perbaiki lagi..


muka pun dah nmpak UMNO


banner ni lebih kurang banner sokong ISA dulu



buat hari cuti, lengang mana ada orang (takut ker)



muka macam belakon ja bro


ada perkataan MELAYU kat banner tu sah UMNO


buat apa tutup muka tu "malu ker"


Ni antara pelakon yang dibayar oleh UMNO, kesian ja tengok, semua orang boleh menilai, lepas ni kena panggail pengarah yang betul bagus la jadi pengarah, baru nampak real sikit, macam Yusof Haslam ker... lagi satu kalau nak buat demo buat masa orang bekerja, baru ada orang sikit.. bayar la ramai lagi buat macam filem bollywood tu... teruskan usaha anda, nantikan filem seterusnya, harap ada penambahbaikan...

Wednesday, December 23, 2009

Kita Jatuhkan atau Kita Bangunkan atau Kedua-duanya Sekali?


Sahabat-sahabat sekalian,

Cuba sahabat semua bayangkan…

Pada suatu hari saya kumpulkan sahabat semua di suatu tempat,lalu saya letakkan sebuah bangku di hadapan sahabat semua. Saya berikan sahabat semua peralatan-peralatan menulis.
Diingatkan,sahabat semua adalah kumpulan sulung dalam ujian ini diberikan ruang.

Lalu saya meminta sahabat semua mengkritik bangku tersebut.
Kritiklah sepuas hati sahabat semua.

Pada ketika itu,yang hanya tampak hanyalah kepincangan semata-mata.
Lembaran demi lembaran diperlukan…

Itu salah, ini tak kena, kena tambah sini dan sana…

Tamat waktu untuk mengkritik.

Nah,sekarang tiba masanya sahabat sekalian gunakan kritikan-kritikan itu untuk mengubahsuai bangku tersebut agar melepasi kritikan sahabat semua.

Selepas siap,lalu saya persilakan pakar-pakar pengkritik yang merupakan kumpulan kedua untuk mengkritik hasil pengubahsuaian sahabat sekalian.

Terlopong mulut sahabat semua kerana banyak kritikan yang panas lagi pedas menghujani hasil pengubahsuaian sahabat sekalian.

Oleh sebab saya sendiri juga tidak tahan mendengar sahabat sekalian dikritik,lalu saya meminta mereka semua mengubahsuai bangku tersebut.

Tapi malangnya mereka tidak mampu kerana mereka hanya pakar mengkritik.

Tidak mengapa.Lalu saya jemput pakar-pakar dalam bidang pertukangan dan perabot untuk melakukan sesuatu.Mereka ini kumpulan ketiga.

Pantas mereka menjalankan tugas lalu berjaya mengubahsuai sebuah bangku yang sahabat sekalian termasuk saya sendiri tidak pernah terfikir.

Jadi,sahbat sekalian ingin menjadi kumpulan yang mana?

Ermm ,jawapan untuk soalan ini tidak mempuyai had.

Lakukan sesuatu dan sejahtera untuk semua. Jadilah pengkritik yang baik yang punyai alternatif yang sepatutnya dan bersesuaian.

Selamat menjalini muktamar (kawasan) masing-masing…….

Friday, December 4, 2009

"AIR TANGAN"


Masakan ibu adalah masakan yang paling sedap. Begitu selalunya dikatakan orang. Realitinya pun begitu. Percayalah seorang anak akan sentiasa merindui masakan ibunya jika terpisah sekian lama. Rindu masakan ibu yang sukar ditandingi. Walaupun si anak mungkin pernah menjamah makanan yang lebih mahal, eksotik dan sebagainya tetapi manakan sama masakan ibu. Mengapa?

Kata orang, itulah penangan "air tangan". Memasak melalui pelbagai proses daripada menyiang, membasuh, menggaul, menguli dan lain-lain aktiviti yang kebanyakannya melibatkan sentuhan tangan secara langsung. Tangan tukang masaklah yang paling banyak menyentuh makanan. Jadi, dalam masakan ibu, air tangannyalah yang paling banyak "terlarut" bersama bahan-bahan masakan.

Benarkah air tangan itu yang memberi kelazatan pada makanan yang dimasak. Benarkah begitu? Hakikatnya, itu bukan sebabnya. Air tangan yang dimaksudkan bukanlah "air" dalam erti kata yang fizikal dan material. Air tangan sebenarnya ialah aliran kasih sayang, kesungguhan, keceriaan dan ketulusan hati seorang ibu yang memasak untuk anaknya. Hati itulah yang mengalirkan "air tangan". Jadi, air tangan pada hakikatnya ialah aliran kasih sayang semasa ibu memasak untuk anaknya.

Sempat saya pulang ke kampung dan makan makanan yang disediakan ibu, ini adalah satu nikmat bagi seorang anak, dan saya juga merasakan semua orang merasakan begitu terutama bagi mereka yang bergelar “orang penting” khusus dikalangan mahasiswa, khusus lagi kepada sahabat-sahabat seangkatan sekalian. Masa cuti yang ada digunakan semaksimun mungkin untuk merasa bersama keluarga, dan kenikmatan itu dapat untuk dirasai.

Sebenarnya "air tangan" ibu adalah lahir dari keikhlasan dan kasih kepada anak-anaknya, tiada kepentingan tertentu disitu, semua dilakukan dengan hati tulus murni. Hasil daripada itulah membentuk dan terus mendidik anak-anak. Realitinya, "air tangan" bukan hanya ada pada kerja memasak. Ia ada dalam setiap jenis pekerjaan. Ia adalah aliran kasih sayang dan kecintaan yang seharusnya mengalir dalam setiap pekerja, pemimpin, guru, imam, jurutera, doktor, jururawat dan sebagainya.

Kepada sahabat-sahabat bergelar pemimpin, ikhlaskanlah dalam melakukan gerak kerja dan terus menerus, saya percaya kesan dari “air tangan”yang ikhlas ini akan memberikan bekas kepada apa yang kita lakukan.

Mungkin “air tangan” yang kita lahirkan ialah dari sudut gerak kerja dan juga penjanaan idea dalam penerus kepada sesuatu yang telah dimulakan. Jika mungkin sekarang ini adalah masa kepada penukaran pimpinan, jadi inilah medan terbaik kita untuk bermuhasabah, adakah “air tangan” yang kita lakukan selama ini lahir dari hati yang ikhlas?? Dan apakah pula hasilnya dari “air tangan” yang kita lakukan ini??

Kepada sahabat-sahabat yang akan bergelar pemimpin pula, mulakanlah dengan “air tangan” yang ikhlas, jika pada masa sekarang ini perlunya kita menerima sessuatu amanah, jangan sesekali menolak dengan alasan yang sudah menjadi “adat” untuk mengelak.

Jadilah seperti ibu, menerima kedatangan anak-anak sebagai suatu amanah dari Allah dan mendidik dan membesar menggunakan “air tangan” yang ikhlas, sepatutnya juga kita merasakan begitu. Sama-samalah kita lahirkan “air tangan” yang tulus dari hati agar kesannya dapat dirasai, mungkin tidak pada waktu sekarang kesannya tetapi mungkin pada masa akan datang.

Setiap individu Muslim, wajar bekerja kerana Allah untuk berkhidmat sesama manusia. Seorang yang paling kasihkan Allah, dialah yang paling kasihkan manusia dan orang seperti inilah yang paling tinggi kualiti kerjanya.


Wednesday, December 2, 2009

Ita janji tak buat lagi.. Abah… bagi la balik tangan Ita

Sepasang suami isteri - seperti pasangan lain di kota-kota besar meninggalkan anak-anak diasuh pembantu rumah semasa keluar bekerja.

Anak tunggal pasangan ini, perempuan berusia tiga setengah tahun. Bersendirian di rumah dia kerap dibiarkan pembantunya yang sibuk bekerja bermain di luar, tetapi pintu pagar tetap dikunci. Bermainlah dia sama ada berbuai-buai di atas buaian yang dibeli bapanya, ataupun memetik bunga raya, bunga kertas dan lain-lain di laman rumahnya.

Suatu hari dia terjumpa sebatang paku karat. Dia pun melakar simen tempat letak kereta ayahnya tetapi kerana diperbuat daripada marmar,l akaran tidak kelihatan. Dicubanya pada kereta baru ayahnya. Ya...kerana kereta itu bewarna gelap, lakarannya jelas. Apa lagi kanak-kanak ini pun melakarlah melahirkan kreativitinya. Hari itu bapa dan ibunya bermotosikal ke tempat kerja kerana laluannya sesak sempena perayaan Thaipusam.

Penuh sebelah kanan dia beredar ke sebelah kiri kereta. Dilakarnya gambar ibu dan ayahnya, gambarnya sendiri, lukisan ayam, kucing dan sebagainya mengikut imaginasinya. Kejadian itu langsung tak disedari si pembantu rumah.

Pulang petang itu, terkejut badaklah pasangan itu melihat kereta yang baru setahun dibeli dengan bayaran ansuran, berbatik-batik. Si bapa yang belum pun masuk ke rumah terus menjerit, "Siapa punya kerja ni?"

Pembantu rumah yang tersentak dengan jeritan itu berlari keluar. Dia juga beristighfar. Mukanya merah padam ketakutan tambah-tambah melihat wajah bengis tuannya. Sekali lagi diajukan pertanyaan keras kepadanya, dia terus mengatakan "Tak tahu... !"

"Duduk di rumah sepanjang hari tak tahu, apa kau buat?" herdik siisteri lagi. bila anak yang mendengar suara ayahnya, tiba-tiba berlari keluar dari bilik. Dengan penuh manja dia berkata "Ita buat ayahhh.. cantik kan!" katanya menerkam ayahnya ingin bermanja seperti selalu.

Si ayah yang hilang sabar merentap ranting kecil pokok bunga raya didepannya, terus dipukul bertalu-talu tapak tangan anaknya. Si anak yang tak mengerti apa-apa terlolong-lolong kesakitan sekaligus ketakutan.

Puas memukul tapak tangan, si ayah memukul pula belakang tangan anaknya. Si ibu cuma mendiamkan diri, mungkin setuju dan berasa puas dengan hukuman yang dikenakan.

Pembantu rumah melopong, tak tahu nak buat apa-apa. Si bapa cukup rakus memukul-mukul tangan kanan dan kemudian tangan kiri anaknya. Selepas si bapa masu ke rumah dituruti si ibu, pembantu rumah menggendong anak kecil itu, membawanya ke bilik. dilihatnya tapak tangan Justify Fulldan belakang tangan si anak kecil calar balar.

Pembantu rumah memandikan anak kecil itu. Sambil menyiram air sambil dia menangis. Anak kecil itu pula terjerit-jerit menahan kepedihan sebaik calar-balar itu terkena air. Si pembantu rumah kemudian menidurkan anak kecil itu. Si bapa sengaja membiarkan anak itu tidur bersama pembantu rumah. Keesokkan harinya, kedua-dua belah tangan si anak bengkak. Pembantu rumah mengadu. "Sapukan minyak gamat tu!" balas tuannya, bapa si anak.

Pulang dari kerja, dia tidak melayan anak kecil itu yang menghabiskan masa di bilik pembantu. Si bapa konon mahu mengajar anaknya. Tiga hari berlalu, si ayah langsung tidak menjenguk anaknya sementara si ibu juga begitu tetapi setiap hari bertanya kepada pembantu rumah. "Ita demam... " jawap pembantunya ringkas. "Bagi minum panadol tu," balas si ibu. Sebelum si ibu masuk bilik tidur dia menjenguk bilik pembantunya. Apabila dilihat anaknya ita dalam pelukan pembantu rumah, dia menutup semula pintu.

Masuk hari keempat, pembantu rumah memberitahu tuannya bahawa suhu badan Ita terlalu panas. "Petang nanti kita bawa ke klinik. Pukul 5.00 siap" kata majikannya itu. Sampai waktunya si anak yang longlai dibawa ke klinik. Doktor mengarahnya ia dirujuk ke hospital kerana keadaannya serius.

Setelah seminggu di wad pediatrik doktor memanggil bapa dan ibu kanak-kanak itu. "Tiada pilihan.." katanya yang mencadangkan agar kedua-dua tangan kanak-kanak itu dipotong kerana gangren yang terjadi sudah terlalu teruk. "Ia sudah bernanah, demi nyawanya tangan perlu dipotong dari siku ke bawah" kata doktor. Si bapa dan ibu bagaikan terkena halilintar mendengar kata-kata itu.

Terasa diri tunggang terbalik, tapi apalah dapat dikatakan. Si ibu meraung merangkul si anak. Dengan berat hati dan lelehan air mata isterinya, si bapa terketar-ketar menandatangani surat kebenaran pembedahan. Keluar dari bilik pembedahan, selepas ubat bius yang dikenakan habis, si anak menangis kesakitan. Dia juga terpinga-pinga melihat kedua- dua tangannya berbalut putih. Direnung muka ayah dan ibunya.

Kemudian ke wajah pembantu rumah. Dia mengerutkan dahi melihat mereka semua menangis. Dalam seksaan menahan sakit, si anak yang keletah bersuara dalam linangan air mata.
"Abah.. Mama... Ita tak buat lagi. Ita tak mau ayah pukul. Ita tak mau jahat. Ita sayang abah.. sayang mama." katanya berulang kali membuatkan si ibu gagal menahan rasa. "Ita juga sayang Kak Narti.." katanya memandang wajah pembantu rumah, sekaligus membuatkan gadis dari Surabaya itu meraung seperti histeria.

"Abah.. bagilah balik tangan Ita. Buat apa ambil.. Ita janji tak buat lagi! Ita nak makan macam mana? Nak main macam mana? Ita janji tak conteng kereta lagi," katanya bertalu-talu. Bagaikan gugur jantung si ibu mendengar kata-kata anaknya. Meraung dia sekuat hati namun takdir yang sudah terjadi, tiada manusia dapat menahannya ...

ni cerpen pendek yang saya amik dari sebuah laman blog untuk dikongsi bersama. pengajaran kepada yang bakal kepada menjadi ibu dan ayah.. sekarang ini musim orang mengawin, ramai yang sedang dan mahu mendirikan rumah tangga, jadi ingatan kita bersama. zaman sekarang kebendaan yang dicari, harta dijadikan barang kesayangan, ramai pula yang mengabaikan anak-anak, penderaan sudah menjadi kebiasaan. baru saja membaca berita tentang kematian seorang kanak-kanak dipukul bapa sendiri.. sedih dan geram sungguh...


sayang anak dengan hati...sayang harta ala kadar cukup..harta takkan mendoakan kita bila sudah tiada di dunia.. anak yang soleh yang diharapkan ke kubur bukan harta benda menjadi mengiringi bersama..

Thursday, November 26, 2009

Malulah Kita Dengan Orang Asli


Baru-baru ini saya bersama sahabat dari ISIUKM mengadakan OPKIM(khidmad masyarakat) di kampung orang asli yang terletak di Cameron Highland, banyak pengalaman baru yang dapat.

Melihat kepada kehidupan yang mereka lalui sehari-hari memberi erti untuk menghargai hidup dengan meletakkan setinggi-tinggi rasa syukur kepada Allah swt.

Tidak dapat dinafikan kekurangan yang mereka hadapi untuk mendapatkan keperluan yang cukup seperti masyarakat lain memberikan hidup mereka punyai kekuatan untuk berdikari dalam menjalani kehidupan. Bagi mereka itu bukanlah kesusahan tapi rutin harian yang mereka perlu lalui, cukup bahagia mereka menempuhnya.

Perkara pertama yang saya tertarik dengan masyarakat orang asli ini, kesediaan mereka untuk berkahwin awal, kebanyakkan 12-14 tahun, bagi saya wajar diberikan pujian tentang perkara ini, mungkin ada yang menyatakan tidak patut sebab umur terlalu muda, tapi bagi saya mereka lagi mulia untuk menjaga pergaulan walaupun tidak menganut apa-apa agama, bagi remaja melayu lain pula lebih suka untuk berpacaran, memilih untuk kesana-sini tanpa sebarang ikatan, malah sampai ada yang mengaku penah melakukan zina dengan menyatakan diri sebagai muslim. tidak malukah mereka??

Mereka tidak pernah belajar tentang bab nikah kahwin, dalam pelajaran untuk SPM seperti mana yang remaja Melayu lain belajar, tapi mereka tahu erti berkahwin itu cukup penting daripada hubungan tanpa ikatan kerana boleh memecahkan perpaduan masyarakat itu sendiri. Berbeza pula dengan masyarakat melayu yang suka berpacaran, mereka belajar dan mengetahui akan peri penting hal perkahwinan dan perkara yang dilarang, tetapi melaksanakannya tidak sama sekali malah ramai yang memilih jalan yang haram dari yang halal. Malulah kita pada orang asli.

Perkara yang cukup saya tertarik ialah hidup bermasyarakat bagi mereka jalinkan hubungan, perpaduan antara mereka cukup mantap, budaya hidup kejiranan cukup la tinggi, perkongsiaan hidup mereka sama untuk dirasai, cukup terharu bila mana mereka sanggup berkongsi makanan sekampung bila mana salah satu keluarga yang mendapat makanan, sedangkan masyarakat kita sekarang hidup sendiri-sendiri terutama masyarakat bandar, jiran sebelah tidak pernah dihiraukan, amalan yang paling popular "jangan jaga tepi kain orang", "hal engkau, engkau punya pasal", sampai jiran sendiri pun tidak dikenali dan bertegur sapa. Inilah realiti masyarakat kita sekarang. Siapa lebih bertamadun sebenarnya? Malulah kita jika hendak dibandingkan dengan orang asli.

Satu perkara lagi soal kepimpinan yang mereka amalkan, Tok Batin merupakan orang yang paling mereka hormati. Tok Batin menjalankan tanggungjawab dengan baik, anak buah amatlah dijaga, sikap kejujuran dan ikhlas dari pemimpin mereka amatlah jelas,mereka meletakkan ketaatan yang tinggi kepada Tok Batin dalam menjalankan tanggungjawab. Tetapi kita pemimpin yang menipu rakyat, depan lain belakang lain, kedudukan yang dikejar, harta yang dicari, rasuah menjadi amalan, sudahnya rakyat yang menjadi mangsa, malulah kita pada orang asli mengejar kedudukan demi kepentingan peribadi.

Banyak lagi budaya hidup orang asli yang perlu kita contohi sebagai pengajaran bersama, jika perkara asas dalam masyarakat dapat kita laksanakan, maka kekuatan perpaduan masyarakat seperti yang kita kita impikan akan tercapai, bukan hanya kata-kata manis tetapi pahit untuk ditelan. Mungkin OPKIM baru-baru ini sumbangan saya untuk dakwah mungkin lebih tertumpu tolong memasak(rasa pun kurang sedap),saya mengharapkan sumbangan lepas ini memberi kesan kepada mereka untuk mengenal apa itu Islam. Mungkin jika mereka bergelar muslim jauh lebih mulia daripada kita. Oleh itu marilah sama-sama kita belajar untuk berasa malu dengan orang asli.







Wednesday, November 18, 2009

Pesawah Engkau Sentiasa Diuji


Justify FullTerasa begitu teringat negeri tercinta, dalam keadaan sekarang ini, hujan lebat yang dijangka berterusan akan menenggelamkan sawah padi di sana. Banjir teruk dijangkakan berlaku.

Dikenali sebagai negeri Jelapang Padi. Jadi terbentang luas la sawah padinya. Bila mendengar khabar berita menyatakan Kedah dilanda banjir, perkara yang amat merunsingkan ialah sawah padi, kerana ia merupakan sumber pendapatan kebanyakkan penduduk negeri kedah.

Pada musim sekarang ini sawah padi baru saja habis proses penanaman baru dan menabur anak benih, dan mungkin ada kawasan yang cepat prosesnya, baru 20-40 inci mungkin anak padi itu. Seperti yang dilaporkan kebanyakkan kawasan yang terlibat ialah kawasan sawah padi yang luas. Sedih juga mendengar berita ini, sebab mengetahui jerih dan perih pesawah untuk mengerjakan sawah padi.

Terasa sangat sayu mengenangkan pak cik-pakcik, mak cik-mak cik yang membanting tulang seawal jam 7 pagi mengerjakan sawah sebelum ini. Kos pengenggaraan semakin meningkat, memeningkan pesawah. Mungkin pada keadaan sekarang ini mereka hanya pasrah.

Kesan dari banjir ini tiada lain, semua kena mulakan semula, anak-anak padi itu mati kelemasan dalam air, benih yang baru, baja yang baru dan jentera juga diperlukan, semua itu memerlukan kos. Sudah menjadi kebiasaan pesawah-pesawah ini berhutang dengan broker(tauke) untuk keluarkan modal untuk mulakan semula dan bila dapat hasil nanti kos itu akan ditolak, bayangkan hanya berapa saja yang mereka dapat.

Dulu saya juga pernah mengerjakan sawah secara tolong-tolongan(main-main), kerja bukan senang, semua menggunakan tenaga jika tidak mahu, kena mengupah orang. Tong racun, tong baja, mesin rumput, jentera kecil(kobota, jentani dan seumpamanya), semua hendak kena tanggung. Kalau mahu upah pula kos semakin tinggi, setiap relong(lebih kurang ekar) ada nilaiannya. Terasa begitu letih mengenangkan.

Pernah mencabar mak untuk berikan sawah yang disewa oleh orang lain untuk saya kerjakan tapi hanya igauan.

Mak berpesan “ammar kerja bendang ni hang tak payah buat la, kita sewa ja kat orang suma, mama pun tak mau juga anak-anak mama ni buat bendang ni, sebab risiko tinggi, sekarang racun tu dah macam mainan orang buat bendang, kesian mama tengok budak-budak muda yang buat bendang, nanti bila depa tua, tenaga dah tak ada, jadi tak larat kesan racun tu” lebih kurang begitu la dialog mak.

Saya pernah cadangkan cakap kat mak, sepatutnya MADA(intitusi yang bertanggungjawab membantu petani,subsidi kerajaan) ambil semua sawah ni dan bayar sewa kepada pesawah, biar bagi seragam,pengairan dan pengurusan semakin baik, risiko pesawah hendak rugi pun kurang. Pengeluaran pun akan bertambah. Buat macam tanaman kormesial tu, besar-besaran, gunakan segala teknologi yang ada, jika pada ada penyakit pun, boleh selesaikan dengan baik sebab ada kepakaran. Beras ni makanan asasi rakyat Malaysia, jadi perkara ini asas la, kena la fikir cara menjana dengan lebih baik.

Berapa ramai yang belajar di university pertanian (UPM) dan universiti lain yang belajar tentang bidang pertanian, guna teknologi yang tinggi dalam pertaniaan, melibatkan kajian-kajian sempel dan macam-macam lagi, gunalah kepakaran yang ada untuk membantu pesawah-pesawah kampung ni. Setiap tahun mesti ada graduan yang lahir dari bidang ini,kemana pergi, mereka tukar bidang ker? Antara omong-omongan saya(tahu ramai dah fikir macam-macam nk buat).

Wahai anak pesawah marilah kita sama-sama membuat perubahan, kepada yang sedang menuntut di institusi pengajian tinggi, ingatlah jerih perih ibu ayah di kampung, buktikan kita supaya dapat mencapai kejayaan dengan membantu mereka. Pesawah sesungguhnya jasamu amatlah besar kepada rakyat Malaysia…….

Tuesday, November 17, 2009

MUSLIMAT POWER

video

Monday, November 16, 2009

Kepercayaan lebih utama…..


Tanpa kepercayaan, kita hilang segala-galanya. Kepercayaan adalah faktor paling utama yang menentukan kejayaan dalam satu-satu perhubungan, samada yang berbentuk personal mahupun interpersonal. Bila ada kepercayaan, prasangka, cemburu,marah, hasad dengki dan lain-lain sifat mazmumah yang boleh menggugat perhubungan akan dapat diatasi.

Pada masa sekarang ini saya melihat kepercayaan semakin terhakis dikalangan pengikut kepada pemimpin,sepatutnya perkara ini tidak berlaku, dalam gerakan islam juga perkara ini berlaku, begitu sedih melihat keadaan seperti ini.Berbalik semula kepada perkara-perkara asas dalam gerakan islam yang patut dihayati.

Pada sekarang ini juga ramai sahabat-sahabat bercakap soal berumah tangga, dalam musim cuti ini juga ramai akan mendirikan rumah tangga. Saya mengharapkan disini, kepercayaaan haruslah dibina terlebih dahulu dan baru disemai dengan kasih sayang. Begitu juga bagi mereka yang berjanji setia membuat ikatan antara pasangan masing-masing, kepercayaanlah tonggak dalam perhubungan bukan lafaz cinta yang menjadi madah pujangga yang sentiasa cenderung kearah kemaksiatan. Teringat semasa di Baitul Qurra` baru-baru ini, Ustaz Zul ada sebut, cinta sesama manusia tiada yang sejati kerana cinta sejati sesama manusia membawa kemudharatan, cinta sejati hanya untuk Allah. Dan cinta sejati akan dirasai di syurgaNya kelak. Jadi asasnya bukan cinta tapi kepercayaan.

Bagaimana membina kepercayaan? Jawabnya, cakap dan sikap kita mesti selari. Itulah integriti, sifat amanah, jujur dan tulus yang dipraktikkan dalam apa jua keadaan dan masa. Itulah asas untuk orang mempercayai kita atau sebaliknya. Pengikut mesti percayakan pemimpinnya. Bila orang mempercayai kita, pengaruh kita akan meningkat. Bila pengaruh kita meningkat, kita akan berjaya dalam memimpin.

Ingat, kepimpinan adalah pengaruh. Inilah rahsia kejayaan kepimpinan Rasulullah s.a.w. Keunggulan kepimpinannya diawali oleh kepercayaan masyarakatnya sehingga bagainda digelar Al Amin sebelum kerasulannya dan diperkukuhkan lagi dengan sifat siddiq dan amanah selepas itu. Sempat juga mengulang kaji semasa di Baitul Qurra` sifat bagi Rasulullah s.a.w.

Kata bijak pandai, dipercayai lebih utama daripada dicintai. Kita selalunya merasa bertuah apabila dicintai, samada oleh pasangan, ibu bapa atau sahabat-sahabat. Tetapi percayalah, jika kurang dipercayai, lama kelamaan cinta orang kepada kita akan terhakis. Lihatlah betapa banyaknya perhubungan yang terputus antara ibu bapa dengan anak, suami dengan isteri, pemimpin dengan pengikut, dek kerana hilangnya kepercayaan.

Tegasnya disini, kita tidak boleh memimpin hanya berbekalkan cinta, apatah lagi harta atau kuasa.... namun kepercayaan lebih utama!

Thursday, November 12, 2009

Dilema terhutang budi….


Saya teringat cerita yang pernah diceritakan kepada saya oleh rakan yang pernah menjalani program BTN, program ini dijalankan untuk membina nilai-nilai kenegaraan,dan menguji ketahanan mental dan fizikal pelajar-pelajar tajaan kerajaan (JPA, MARA) serta tajaan GLC utama Negara yang akan melanjutkan pelajaran ke luar negara.

Dipendekkan cerita, ada seorang fasilitator yang memberikan kenyataan yang membingungkan saya. Bingung, kerana saya yakin bahawa saya tidak berada di China, Cuba mahupun negara komunis lain.

Kenyataannya adalah seperti berikut:
“Saya tidak redha duit daripada cukai yang saya bayar untuk kamu belajar di oversea, jika kamu menentang kerajaan”
Kemudian saya berfikir sejenak, adakah cukai di Malaysia hanya wajib untuk orang yang menyokong kerajaan? Saya juga berfikir sejenak adakah Perbendaharaan Negara, mengasingkan akaun mereka yang menyokong kerajaan atau tidak semasa membuat mereka membuat belanjawan?

Bermacam-macam teori lagi keluar daripada benak kepala saya ini.Risau, berapa ramai lagi rakyat Malaysia yang berfikiran seperti ini.Sesungguhnya inilah dilemma yang berlaku kepada mereka yang terhutang budi kepada kerajaan.

Saya juga mendapat biasiswa Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM), perlukah saya terhutang budi dengan menyokong semua tindak tanduk kerajaan tanpa persoal? Sedangkan tanggungjawab kerajaan adalah menjaga kebajikan rakyat. Berapa ramai kakitangan awam yang bekerja untuk kerajaan, adakah mereka semua kena mengiyakan apa yang dilakukan kerajaan?

Adakah tugas kerajaan hanya memberikan bantuan kepada mereka yang menyokong kerajaan? Mahupun menyiarkan berita di media bahawa mereka juga menolong orang yang tidak menyokong kerajaan ?

Jika tugas kerajaan untuk membela rakyat, maka,kenyataan saya ini benar dan saya bersedia menerima teguran.

Saya bersetuju jika tidak semua orang berpendapat itu adalah satu dilemma kerana bukan semua orang ambil kisah pasal politik, ramai yang hanya berfikir, cukup sekadar mereka hidup senang dan aman damai.

Oleh yang sedemikian jika anda tidak bersetuju dengan hujah saya ini,kita buka perbincangan. sebagai mahasiswa perbincangan merupakan perkara penting dalam menjana idea tetapi jangan terkeluar lari daripada apa yang cuba sampaikan.Namun saya mengalu-alukan perbincangan dan permuafakatan.

Berbalik kepada isu dilema ini, saya ingin menyatakan bahawa banyak perkara yang berlaku kepada mereka yang menerima budi daripada kerajaan dan tidak bersetuju dengan kerajaan.Saya tidak perlu ulas panjang-panjang.Akta-akta yang wujud sudah cukup untuk membuktikan.

Saya tidak faham jika ada yang berpendapat ini adalah sistem demokrasi dalam Islam. Saya tidak faham jika ada yang berpendapat apabila kerajaan berjasa kepada anda,anda harus sentiasa dan jangan sesekali menentang kerajaan.

Saya bersetuju kepada prinsip, buat baik dibalas baik,walaubagaimanapun,adakah kita harus menjadi rakyat yang bisu? Sentiasa mengiakan dan takut untuk tidak?

Pelajar di universiti tempatan termasuk UKM, jauh lebih ketinggalan dari segi kualiti,lantaran pelbagai akta yang menyekat mereka bersuara.

Mereka-mereka yang bertanggungjawab terhadap pentadbiran universiti,lebih cenderung untuk memberikan jawapan seperti berikut : “Belaja betoi2,dapat 4 plat,itu yang kita mau,kalu nak politik2 takyah pi belaja la”, ada juga pegawai keselamatan berkata " korang ni tak abis2 buat kacau,belaja ja universiti tp xder otak".

Oleh itu, tidak hairanlah jika kita menghasilkan banyak mahasiswa yang bisu dan ketandusan idea. Asyik dikongkong dan terus mengongkong.

Ingin saya jelaskan disini, proses nation building memerlukan kita untuk bermuafakat dan menerima pendapat semua pihak.
Mereka yang taksub terhadap satu-satu idealogi harus diberikan kesedaran. Kegagalan mahasiswa untuk mencernakan idea kearah nation building amat menyedihkan.

Kita sering bercakap mengenai kesedaran sivik, cintakan negara.Bagaimana saya ingin cintakan negara jika saya dikongkong dan tidak boleh untuk menyuarakan pendapat saya sebagai rakyat Malaysia? Kita suka bercakap banyak.

Jika anda berbicara dengan seorang mahasiswa yang melabelkan dirinya sebagai pejuang bangsa dan pandai berhujah. Anda akan menjadi pening, kerana apa? Mereka pandai mengeluarkan fakta, mengeluarkan sejarah-sejarah,mengeluarkan pelbagai teori lagi.
Namun malangnya, mereka tidak melihat realiti dan tidak global.

Mereka sebenarnya tidak berfikir dan melakukan kajian dalam mengeluarkan sesuatu hujah, mereka lebih cenderung untuk copy-paste daripada apa yang mereka dengar dan baca.
Mereka,kadang-kadang langsung tidak mampu membuat perbandingan, mereka lebih cenderung kepada dengar dan masuk.
Mungkinkah ini suatu natijah daripada sistem yang tidak (bagi saya) menggalakkan mahasiswa berfikir secara konstruktif.

Pelajar Fakulti Pengajian Islam yang akan mengikuti BTN dalam masa yang terdekat ini, Saya cabar kepada anda yang akan mengikuti BTN akan datang agar mencerminkan diri sebagai mahasiswa yang bertanggungjawab kepada Negara bukan hanya mengangguk dan mengiyakan sahaja.

Sempena Wajah Baru



Sempena Wajah Baru
Sajak ini ditulis sempena wajah baru blog saya, tapi tidak pasti ayat-ayatnya kena pada tatabahasa atau tidak . silakan jika mahu komen…

Usah dikenangkan masa itu
Sungguh aku mahabodoh menipu, ditipu dan tertipu
Pergilah semua dan usah tersipu di situ
Di sini aku yang baru

Mengapa harus hadir memburu
Semua telah aku biarkan angin ribut menyapu
Kini kehidupanku dihinggapi bayu
Aku memilih jalan yang baru

Lemah sekian sendi termanggu
Jatuh lalu aku berteleku
Di sini terimalah taubatku
Aku yang baru menyembahkan sujudku

Bersama titis-titis kecil mengiringi doaku
Moga api yang marak di belakangku
Padam dan lalu seperti ais menjadi beku
Kau terimalah aku yang baru

Tidak Gentar langkah ke lembah biru
Moga putih yang mulus menghiasi jalanku
Terlalu banyak benar warna yang kelabu
Mencariku di hadapan warna-warna pencerahan yang baru

Ingin sekali Dia memakbulkan doaku
Namun diri ini hina dalam belenggu
Menjadikan Muhammad SAW idola hatiku
Moga ketenangan hadir dalam hidupku

‘Katakanlah(wahai Muhammad):”Wahai hamba2 Ku yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri(di atas maksiat dan kefasadan yang telah dilakukan),janganlah berputus asa dari rahmat Allah,kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa(kecuali syirik);sesungguhnya Dialah Yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang”
-Az-zumar,53-

Wednesday, October 28, 2009

"Runtuh-runtuh" dah menjadi kebiasaan



Kita baru digemparkan dengan jambatan runtuh yang berlaku di sebuah sekolah di Kampar Perak, dan mengakibatkan seorang meninggal dunia dan dua lagi masih hilang. Perkara ini berlaku ketika perkhemahan 1 malaysia yang dianjurkan pejabat pendidikan daerah diadakan.

Amat mengecewakan bila terjadi kes ini, tindakan segera yang diambil ialah mewujudkan satu jawatan kuasa khas bagi menyiasat kes tersebut. Maka selepas ini mugkin ada anak-anak haruan yang akan didakwa. Kebanyakkan menteri (bapak haruan)turun dan menyatakan simpati dengan apa yang berlaku dan akan selesaikan perkara ini.

Kes runtuhan ini sudah menjadi kebiasaan, keretakkan bangunan dan seumpamanya. Syarikat-syarikat kontrak yang sudah tersedia menunggu masa untuk mendapat kontrak pengubahsuaian, maka kroni-kroni yang mendapat untung. Susah hendak dikatakan. Jika projek yang besar-besar mungkin keuntungannya banyak tapi ini setakat buat jambatan gantung melintasi sungai, masih lagi ada perkara yang tidak kena. Keselamatan bukan lagi jaminan utama kontraktor yang mendapat projek membuatnya tapi keuntungan yang akan dapat.

Mungkin dalam masa sekarang beratus-ratus bangunan yang tunggu masa untuk runtuh. Mungkin sedang mengikut giliran masing-masing. Tetapi yang pastinya yang akan menjadi mangsa rakyat jelata, kerajaan janjikan pembangunan yang hebat-hebat, peruntukan kerajaan dalam bidang pembangunan cukup banyak, boleh dilihat dalam bajet yang dibentangkan baru-baru ini dan hasilnya rakyat juga akan dapat, tidak pasti sama ada baik ataupun buruk.

Jika siasatan dijalankan dan jawatan kuasa khas juga ditubuhkan, konon-kononnya la. Sepatutnya juga sebelum ini juga setiap keretakan dan keruntuhan yang berlaku juga dijalankan, buka balik fail tentang projek berkenaan,berapa peruntukan yang disediakan, tengok sistem masuk keluar wang, bahan kualiti atau pun tidak, dan siapa orang yang terlibat. Mungkin sekadar apa yang saya tahu tentang apa kalau hendak siasat dan saya yakin jawatan kuasa siasatan jauh lebih bijak menganalisa.

Perkara ini mugkin dapat dibendung,jika bermula dari peringkat yang teringgi(bapak haruan), semua projek sediakan panel khas terutama projek yang besar. Di mata masyrakat, merekalah yang paling menjaga kebajikan rakyat, mengambil berat, memberi bantuan tetapi sebenarnya dibelakang tabir, merekalah yang menodai hak rakyat.

Monday, October 26, 2009

Surat Dari Penjara..



KISAH ini mungkin sudah lama dan ditelan masa, tapi disebabkan oleh rasa kasihan dan juga marah dengan sikap kafir laknatullah ini, saya tak dapat tahan daripada menyebarkan maklumat yang saya perolehi untuk tatapan kita semua dari kisah seorang hamba Allah di bumi anbiya’ Iraq yang diseksa, dirogol dengan kejam tanpa belas kasihan di penjara Abu Gharib.



Fatimah adalah seorang saudara perempuan seorang mujahid yang terkenal di daerah Abu Gharib, yang berasal dari sebuah keluarga yang terkenal kebaikan dan ketaqwaannya. Suatu hari pasukan AS menyerbu rumahnya, dengan tujuan menangkap saudaranya. Namun kerana mereka tidak dapat menemui saudaranya, pasukan AS menangkap Fatimah dengan tujuan memaksa saudaranya menyerahkan diri.

Surat tulisan tangan Fatimah, baru-baru ini berjaya diseludup keluar dari penjara Abu Gharib. Surat ini menggambarkan penderitaan para tawanan wanita akibat perbuatan tentara AS. Segera surat ini tersebar dan menghebohkan kota Baghdad, membuatkan gelombang yang akan terus berlanjut ke seluruh Iraq.


Bismillahirrahmanirrahiim.

(Say He is God the One; God the Source [of everything]; Not has He fathered, nor has He been fathered; nor is anything comparable to Him.[ Quran, Surat 112 *al-Ikhlas*]) Saya menulis surah Al-Ikhlas ini karena mempunyai erti yang mendalam bagi saya, dan menimbulkan getaran di hati orang-orang yang beriman.


Saudaraku mujahidin di jalan Allah. Apa yang dapat kukatakan padamu? Saya katakan, rahim-rahim kami telah terisi dengan janin akibat perkosaan yang dilakukan keturunan kera dan babi itu.


Mereka telah menodai tubuh kami, meludahi muka kami, dan merobek-robek Al-Quran untuk digantungkan ke leher-leher kami . Allahu Akbar. Tidakkah kau mengerti tentang kejadian yang menimpa kami? Betulkah kau tidak tahu ini terjadi pada kami?.


Kami saudaramu, dan Allah akan meminta tanggungjawabmu tentang kejadian ini kelak.


Demi Allah, tidak semalam pun kami lewatkan di penjara ini kecuali mereka mendatangi salah satu dari kami untuk melampiaskan nafsu setannya.

Padahal kami selalu menjaga kehormatan kami karena takut kepada Allah.


Takutlah pada Allah! Bunuhlah kami bersama mereka! Hancurkan mereka bersama kami! Jangan biarkan kami di sini agar mereka bisa bersenang-senang memperkosa kami, sesungguhnya ini adalah sebuah perbuatan dosa besar di sisi Allah. Takutlah pada Allah akan urusan kami.


Biarkan (jangan serang) tank dan pesawat mereka. Datanglah pada kami di penjara Abu Gharib.


Saya saudaramu kerana Allah. Mereka memperkosa saya lebih dari sembilan kali dalam satu hari. Bisakah kau bayangkan?


Bayangkan salah satu saudaramu diperkosa. Bersama saya ada 13 gadis, semuanya belum menikah. Semuanya telah diperkosa didepan mata kami semua. Mereka melarang kami untuk sholat. Mereka mengambil pakaian kami, dan membiarkan kami telanjang.


Saat surat ini saya tulis, seorang diantara kami telah bunuh diri setelah diperkosa beramai-ramai. Seorang tentara memukulnya di dada dan paha setelah memperkosanya, lalu menyiksanya. Gadis itu kemudian bunuh diri dengan memukulkan kepalanya ke tembok penjara, kerana dia sudah tidak sanggup menerima ini.


Meskipun bunuh diri dilarang oleh Islam, saya memaklumi perbuatannya. Saya hanya berharap, semoga Allah mengampuninya, sesungguhnya Dia Maha mengampun.


Saudaraku, saya katakan padamu lagi, takutlah pada Allah. Hancurkan kami bersama para tentara itu, agarkami bisa beristirahat dalam damai. Tolonglah kami, tolonglah kami, tolonglah kami. Waa Mutasimah!.


Surat ini telah berakhir, namun penderitaan penulisnya dan para muslimah belum berakhir. Sebarkan agar semuanya bisa mengathaui keadaan ini. Wassalam.


(Tajuk Asal Surat Fatimah Gemparkan Baghdad.)

Masih lagi dalam keadaan geram, bila tengok pula perempuan-perempuan di Malaysia ini yang tidak menjaga langsung kehormatan dan maruah sebagai seorang muslimah bertambah lagi geram. Nak tunggu jadi macam kat Iraq dulu ker baru rasa erti dan bernilainya maruah seorang perempuan. Kepada siswi UKM pula jagalah maruah kalian, dah geram dah tengok pergaulan bebas ni....

Modified by Blogger Tutorial

warna-warna pencerahan ©Template Nice Blue. Modified by Indian Monsters. Original created by http://ourblogtemplates.com Blogger Styles

TOP