Related Posts with Thumbnails

Sunday, April 18, 2010

DEMOKRASI: Suara Mahasiswa Berhak Sampai di Hulu Selangor


Pilihanraya kecil Parlimen Hulu Selangor yang bakal berlangsung tidak lama lagi memberi kesan yang agak besar kepada parti yang masuk bertanding. Gabungan Mahasiswa Se-Malaysia (GAMIS) dengan ini menyeru kepada rakyat Hulu Selangor agar membuat keputusan dengan bijak pada pilihanraya kecil kali ini.

Pilihanraya kecil pada kali mempunyai signifikannya yang tersendiri. Pada masa sekarang situasi politik negara berada pada tahap yang agak membimbangkan. Disini perlunya demokrasi sebenar ditonjolkan, rakyat yang berhak untuk menentukan keputusan pilihanraya ini.

Isu yang berlegar di dalam negara pada ketika ini sudah semestinya akan “diturunkan” di Hulu Selangor, isu-isu sekarang antaranya berkaitan dengan hubungan luar Negara, isu ekonomi, isu agen yahudi(APCO) dan sebagainya, ternyata isu-isu ini yang akan dipentaskan pada pilihanraya kecil kali. Disini rakyat akan menilai semua isu yang berlegar dan memilih calon yang terbaik.

GAMIS juga mengharapkan nilaian untuk mengundi bukan hanya melihat individu yang akan bertanding, tapi jauh dari itu ialah parti yang akan bertanding. Agenda parti akan diperjelaskan disini untuk mendapat perhatian dari rakyat. GAMIS percaya rakyat Hulu Selangor matang dalam membuat keputusan.

Kepada mahasiswa, GAMIS dengan ini menggesa agar sama-sama tidak melepaskan peluang pada pilihanraya kecil kali ini untuk mendekatkan diri kepada masyarakat. Peranan mahasiswa juga penting dalam memberikan penjelasan kepada rakyat tentang demokrasi yang sebenar. Isu-isu yang berlegar juga, mahasiswa boleh menjadi agen maklumat yang baik untuk masyarakat mendapatkan penjelasan.

Menyedari hakikat tentang perlunya demokrasi yang adil dan bersih dalam pilihanraya, mahasiswa juga mempunyai hak dalam menyuarakan pandangan dan pendapat. Suara mahasiswa perlu untuk didengari oleh masyarakat di Hulu Selangor.

0 comments:

Modified by Blogger Tutorial

warna-warna pencerahan ©Template Nice Blue. Modified by Indian Monsters. Original created by http://ourblogtemplates.com Blogger Styles

TOP