Related Posts with Thumbnails

Tuesday, October 21, 2008

KEHIDUPAN KAMPUS

Tidak pernah terjangkau difikiran aku untuk melangkah ke alam kampus, berdasarkan pencapaian akademik aku yang biasa saja, namun berkat usaha dan doa dari ibu tercinta dapat juga aku merasa alam kampus. Di sini aku mahu bercakap mengenai alam kampus dan bukanya peribadi aku. Sebagai pelajar baru yang baru melangkah ke alam kampus perasaan bercampur baur. Universiti yang menjadi pilihan aku ialah universiti yang mengutamakan bahasa ibu bonda. Semua orang tahu akan hal ini, kedudukannya yang berada dipinggir Kuala Lumpur. Suasananya amat nyaman sekali, apa lagi kalau bukan di perbukitan Universiti Kebangsaan Malaysia, pada mulanya aku merasakan susah untuk menyesuaikan diri di alam kampus. tetapi jangkaan aku silap, aku begitu mudah untuk memahami budaya kampus.
Aku sering kali melihat kebanyakkan rakan2ku begitu susah untuk sesuaikan diri dan yang paling menyedihkan mereka seperti kejutan budaya. mereka terkejut dengan budaya kampus yang memberi peluang untuk pelajar mengatur sendiri hidup mereka. tetapi malangnya ruang yang diberikan itu tidak digunakan sebaiknya. mereka menyatakan bahawa mereka cepat menyesuaikan diri tetapi mereka tidak sedar bahawa mereka mengalami kejutan budaya. Aku amat bersyukur kerna mungkin ditakdirkan Allah aku berjumpa dengan kawan2 mempunyai matlamat yang jelas semasa berada di alam kampus. dengan peribadi yang rakan2 aku miliki itu aku seolah-olah terikut-ikut dengan mereka. Aku akui diriku serba kekurangan yang begitu terserlah kelemahannya.
Pada 29 jun baru2 ini puluhan ribu pelajar baru telah mendaftar diri di pusat2 pengajian tinggi. Aku mula terfikir bagaimanakah pelajar baru ini dapat menyesuaikan diri dengan keaadaan kampus masing2 dalam masa yang singkat tanpa terpengaruh perkara yang negatif di kampus masing2. Jika dulu mugkin aku di kategorikan dalam kumpulan yang kurang punyai jati diri tetapi alhamdulillah aku dapat rakan yang dapat membimbing dan memberi pengajaran kepadaku. Aku yakin ramai dan mungkin kebanyakan pelajar baru ini juga mengalami perasaan yang sama dengan aku. Ini menimbulkan seribu persoalan kepada aku. Bagaimanakah nasib pelajar2 ini. Nasihat dari aku kepada pelajar baru supaya dapat mencari kawan2 yang punyai akhlak yang baik. Mungkin kita tidak dapat tiru sepenuhnya tetapi sekurang-kurangya kita sedikit terjaga. bagi pelajar senior pula jangan hanya berpeluk tubuh, bimbinglah adik2 baru supaya mereka tidak tergelincir dari landasan sebenar. carilah mereka, mereka amat memerlukan kita. Universiti tempat membina dari manusia biasa kepada insan bertaqwa. Bersama kita membina mahasiswa berperibadi tinggi sebagai tonggak negara pada masa hadapan.
Amik dari blog yang lama dulu.....

0 comments:

Modified by Blogger Tutorial

warna-warna pencerahan ©Template Nice Blue. Modified by Indian Monsters. Original created by http://ourblogtemplates.com Blogger Styles

TOP