Related Posts with Thumbnails

Friday, October 24, 2008

SOLAT DIDAHULUKAN...



Hari Jumaat, jam 2.15 ptg aku bersama beberapa rakan sepersatuan menaiki kereta bertolak ke pejabat PERKIM yang terletak di tengah2 bandaraya Kuala Lumpur di Jalan Ipoh untuk menghadiri mesyuarat bersama-sama dengan wakil kelab PERKIM seluruh universiti yang mempunyai kelab PERKIM di universiti masing2, mesyuarat pada kali membincangkan peranan yang akan dibawa kelab PERKIM universiti dalam agenda dakwah, perbincangan boleh dikatakan menarik, melihat ramai rakan2 dari universiti yang lain yang datang, dari utara dan pantai timur pon datang tetapi factor masa mungkin kurang mengizinkan,untuk menghangatkan suasana, tetapi ia tambah menarik lg dengan adanya jamuan raya meraikkan kedatangan wakil kelab PERKIM universiti2. selepas menjamu selera kami bersiap untuk berangkat pulang.

Apa yang saya nak kongsi bukanlah perbincangan yang dibincangkan pada mesyuarat tersebut, semasa kami hendak pulang pada jam hampir pukul 7ptg. Kami bersetuju untuk terus balik UKM dan akan singgah mana2 tempat bagi menunaikan solat mangrib dalam perjalanan, elok saja kami berangkat azan mangrib pun berkumandang, jadi kami teruskan juga… dalam perjalanan kesesakkan lalu lintas cukup dasyat, kami terperangkap jem jalan raya.. aku sebagai pemandu cuba akan pastikan kami akan singgah mana2 tempat untuk menunaikan solat mangrib tetapi kelihatan kesesakkan semakin menjadi-jadi, masa sedang mengejar kami untuk menunaikan solat mangrib, aku semakin resah, jam menunjuk hampir pukul 8 mlm. Dalam keadaan begitu memang tiada tempat pun yang boleh untuk kami snggah menunaikan solat. Kereta berjalan macam kura-kura, aku kebingungan......

Tiba2 kereta yang aku pandu mati secara tiba2 tanpa memberi sebarang isyarat, dalam keadaan yang sesak itu kereta kami mati ditengah2, jalan yang punyai hampir lima atau enam lorong, kami mungkin dilorong yang ke tiga. Rakan2 aku yang mungkin agak panik terutama yang perempuan, begitu juga sahabat lelaki aku yang berada disebelah. Kami terpangu sebentar dan kemudian ambil keputusan untuk keluar dan tolak kereta ketepi jalan. Aku melihat jam menunjuk dah hampir 8.15, mangrib yang kami kejar dah meninggalkan kami, aku sungguh kecewa dan menyesal, ape pon aku cuba kawal perasan aku. Kami mencuba untuk menghidupkan kereta tetapi tidak mahu juga hidup, masing2 buat panggilan, ayah, pak cik, kawan dan lain2 di panggil untuk memaklumkan dan tanya bagaimana nak kenal pasti kerosakan. Aku pun tidak kurangnya. Kami sama2 mencuba tetapi tidak berjaya, hasil maklumat bertanya orang2 berkenaan, jalan yang terakhir yang belum kami cuba ialah menolak kereta tersebut. Kami bekerjasama untuk menolak kereta, Percubaan kali pertama tidak berjaya, kami cuba buat kali kedua akhirnya berjaya, kereta dapat dihidupkan. Syukur sangat2 dan kami meneruskan perjalanan pulang.

Dalam perjalanan pulang kami ada rakan aku menyebut:

”tu la kita tidak ambil berat tentang solat tadi, sepatutnya solat dulu, baru bertolak balik, kan ALLAH dah bayar cash” lebih kurang begitu bunyinya.. aku pon berfikir sejenak. Jauh disudut hati ini timbul perasaan bersalah, aku tidak kisah jika kereta rosak tepi jalan tapi kewajipan sebagai muslim terlepas. Itu yang aku tidak boleh terima. Aku rasa aku yang patut dipersalahkan.

Pengajarannya cukup jelas, beringat lah kita tentang solat, utamakan la solat. Teringat aku peringatan dari ALLAH SWT dalam surah al Jum`ah ayat 10 yang bermaksud:

Apabila telah ditunaikan solat, maka bertebaranlah kamu di muka bumi; dan carilah kurnia Allah dan ingatlah Allah banyak-banyak supaya kamu beruntung”

Dalam kita lakukan perkara apa pon solat kita kena dahulukan, masuk saja waktu cepat2 kita besegera menunaikannya, jangan tangguh2, semua perkara akan menjadi mudah jika kita dah tunaikan hak kita kepada ALLAH. Masa kita akan jadi lapang dan banyak insyALLAH..... SOLAT DIDAHULUKAN.......

1 comments:

Faisal Mustaffa said...

SOLAT JA TEPI JALAN..MCM TAK BIASA

Modified by Blogger Tutorial

warna-warna pencerahan ©Template Nice Blue. Modified by Indian Monsters. Original created by http://ourblogtemplates.com Blogger Styles

TOP