Related Posts with Thumbnails

Wednesday, November 12, 2008

AKU YANG TERTINGGAL…



Selama ini, aku adalah orang yang tertinggal. Tertinggal dalam segala-galanya. Dunia dan akhirat. Kalau dibandingkan dengan kawan2 aku, jauh rasanya, dari sudut apa aku nk bandingkan, ilmu agama, politik,akademik,usaha,rajin, apa-apa ja la, terasa aku yang terbelakang.Tapi, bila toleh balik, tak satu pun jalan itu aku yang apilih. Semua jalan itu, dilorongkan kepada aku. Aku seringkali memilih jalan lain, jalan yg dimana, kalau gagal pun aku berasa puas kerana jalan itu yg aku pilih sendiri.. tapi akhir sekali, mesti aku dilorongkan ke jalan yang aku tak pilih. Akibatnya, akulah orang yang tertinggal.

Saat semua orang telah selesai segalanya, aku masih lagi terkapai-kapai. Saat semua orang telah pergi ke tingkat seterusnya, aku masih lagi ditakuk lama. Saat semua orang telah mula memiliki sesuatu, aku masih lagi mencari-cari. Natijahnya, aku kini berada di suatu tempat yang aku sendiri tak tau nak define aku kat mana. Macam takda kesedaran ja. Fikirkan sejenak.

Aku punya cita-cita. Aku punya angan-angan. Tapi setelah sekian lama, cita-cita itu aku rasakan sekadar mimpi yang bila bangkitnya aku dari tidur, pasti akan hilang. Lalu aku mengalah utk mengejar cita-cita. Aku malu dengan diri sendiri.

Aku punya matlamat, tapi sekian lama, matlamat itu hanya merosakkan diri aku perlahan-lahan.

Aku di asuh, kalau aku baling batu ke pokok, maka pokok itu akan kena dibaling dgn batu. Apabila aku melanggar pokok dgn kereta, maka keretaku akan remuk. Aku diasuh dgn percaya, segala yg terjadi itu adalah kerana aku telah melakukan. Maksudnya kehendak/iradat Allah ditolak ketepi.

Kalau aku belajar bersungguh-sungguh, pasti aku akan berjaya. Confirm, 100%. 4 flat pun boleh dapat. Takde sape boleh halang. Macam seluruh dunia ni, beredar mengikut kehendak aku. Bukan kehendak Allah.

Tapi sebenarnya aku salah. Betapa byk kali aku cuba berbuat sesuatu, tetapi sesuatu yang lain terjadi. Semuanya takkan terjaadi tanpa kehendak dan ehsan dari Allah. Betul, tak tipu. Kita ni tak terdaya langsung. Kita boleh berusaha je. Lepas tu berdoa agar Allah kurniakan hasil terhadap usaha kita.

Termasuk jugak sekarang, aku dibelenggu dengan belenggu yang tidak dapat aku melepaskan diri. Aku terikat di dalamnya. Dan diheret ke lubang yang amat dalam. Membuatkan aku jauh mundur ke belakang. Telah berbagai cara aku cuba. Mungkin cara aku tidak kena atau pun tersilap, mungkin juga hatiku ini masih belum cukup ikhlas melakukan sesuatu. Sekarang aku amat berharap, agar Allah kurniakan Kasih SayangNya dan RahmatNya untuk memberikan aku kemudahan agar dapat aku memulakan hidup baru dan terus berlari mengejar Allah.

Sesungguuhnya aku tidak mampu menaqdirkan apa-apa di dalam hidupku hanya dengan usaha. Semuanya bergantung kepada kehendak Allah yang Maha Menguasai alam semesta ini. Sekian.

Ya Allah, permudahkanlah.

0 comments:

Modified by Blogger Tutorial

warna-warna pencerahan ©Template Nice Blue. Modified by Indian Monsters. Original created by http://ourblogtemplates.com Blogger Styles

TOP